Chat with us, powered by LiveChat

10% van de bussen en trams die volgens de app op schema rijden, zijn te laat of komen zelfs helemaal niet

10% van de bussen en trams die volgens de app op schema rijden, zijn te laat of komen zelfs helemaal niet

In september bleek de realtime-reisinformatie van De Lijn maar voor ongeveer 90 procent betrouwbaar. 10 procent van de bussen en trams die zogezegd op schema reden, waren dus te laat of kwamen zelfs helemaal niet. Dat blijkt uit gegevens die Vlaams Parlementslid Marino Keulen (Open Vld) opvroeg. “Lang wachten op een bus is nooit een pretje. Daarom beschikt De Lijn sinds enkele jaren over realtime-informatie. In de praktijk blijken de app en de borden aan de haltes echter niet altijd even betrouwbaar. De reden hiervoor is dat ze alle geschrapte ritten manueel moeten ingeven in het systeem. Gebeurt dat niet, dan rijdt de bus of tram zogezegd. Ik vind dat onwaarschijnlijk. Het is 2021 en De Lijn slaagt er nog altijd niet in om dat te automatiseren via GPS-gegevens”, zegt Keulen.

We hebben het allemaal al meegemaakt: je staat te wachten op je bus maar je hebt geen idee of deze net om de hoek is of een ellenlange vertraging heeft. Om dat euvel te verhelpen maakt
realtime-reisinformatie het al enkele jaren mogelijk om te weten wanneer je bus of tram in aantocht is. Uit nieuwe cijfers die Open Vld-parlementslid Marino Keulen opvroeg blijkt nu dat de theorie en de praktijk niet altijd overeenkomen. In de maand september kwamen bussen en trams die volgens de app op schema reden in 10 procent van de gevallen te laat of hadden ze zelfs nooit hun stelplaats verlaten. “Dan kan je als reiziger natuurlijk lang blijven wachten op je ‘spookbus’”, stelt Keulen.

De verklaring hiervoor is dat geschrapte ritten nog steeds manueel moeten worden ingegeven in het systeem. Ook kan dit pas op de dag zelf. Als een rit niet manueel wordt geschrapt, blijft die dus gewoon in de app en op de borden aan de haltes weergegeven. Bij een staking wordt dit probleem heel concreet. Zo slaagde De Lijn er tijdens de staking van 24 september slechts in om 8.000 van de 15.000 geschrapte ritten tijdig uit de routeplannen te halen. De realtime-informatie bleek dan ook compleet onbetrouwbaar. Reizigers waren die dag aangewezen op een pdf op de website om te weten welke bussen en trams zouden rijden. “Ik ben blij dat er nu een minimale dienstverlening is bij stakingen, maar het is wel cruciaal dat het informatiesysteem dan op punt staat”, aldus Keulen.

Vlaams Parlementslid Marino Keulen: “Ik vind dit hallucinant om te ontdekken. De betrouwbaarheid van realtime-reisinformatie staat of valt met de juistheid van de beschikbare gegevens. Het is dan ook onaanvaardbaar dat bussen en trams die nooit zijn uitgereden reizigers op het verkeerde been blijven zetten in de app en op de borden aan de haltes. Ik herinner De Lijn er graag aan dat we ons al enige tijd in de 21ste eeuw bevinden. Via GPS-gegevens werken is al langer dan vandaag mogelijk. Dit moet echt op korte termijn worden aangepast.”



Schrijf je in op onze nieuwsbrief InschrijvenSchrijf je in op onze nieuwsbrief