95% van de sociale woningen heeft dakisolatie

In augustus van dit jaar werden er in Vlaanderen 159.957 sociale woningen actief verhuurd. 151.834 daarvan, ofwel 95%, beschikken over een geïsoleerd dak. Dat blijkt uit het antwoord van Vlaams minister Matthias Diependaele op een schriftelijke vraag van Vlaams Parlementslid Mercedes Van Volcem (Open Vld). “Dit cijfer stemt me optimistisch. Energie maakt een belangrijk deel uit van de woonkost van mensen met de laagste inkomens. De renovatie van hun woningen moet dan ook een prioriteit zijn in ons woonbeleid. Het doel is dat 100% van de sociale woningen dakisolatie heeft”, zegt Mercedes Van Volcem.

De Vlaamse sociale huisvestingsmaatschappijen willen 60.000 sociale woningen voorzien van zonnepanelen. Een goede zaak volgens Open Vld-parlementslid Mercedes Van Volcem. “Woningen zonder dakisolatie komen hiervoor echter niet in aanmerking. De logica is dat je je energieverbruik best eerst vermindert voordat je het groener maakt. Van alle 159.957 sociale woningen die in Vlaanderen actief worden verhuurd, heeft gelukkig 95% een geïsoleerd dak.” Vooral Limburg doet het hier opmerkelijk goed. Slechts 0,7% van hun daken is niet geïsoleerd. Dit staat in schril contrast met de slechte cijfers van Oost-Vlaanderen. Daar heeft maar liefst 6,9% geen isolatie. “Zo’n grote provinciale verschillen zouden niet mogen. Wat in Limburg kan, kan ook in Oost-Vlaanderen”, vindt Van Volcem.

Wat elektrische verwarming betreft; daarover beschikken nog 8.543 woningen (5,3%). Verder zijn er 6.484 woningen (4%) die op een andere energie-inefficiënte manier worden verwarmd. Met andere woorden: 144.930 van alle sociale woningen, ofwel 90,6%, heeft wél een energie-efficiënte verwarmingsinstallatie. Opnieuw staat Limburg op plaats 1 in de rangschikking. Slechts 2,2% van hun woningen heeft elektrische verwarming. Hier is het West-Vlaanderen dat slecht presteert. Daar wordt maar liefst 11,7% elektrisch verwarmd. “Mijn thuisprovincie moet dringend een tandje bijsteken. Dat in 2020 nog steeds meer dan 1 op de 10 sociale woningen op deze manier wordt verwarmd, kan eigenlijk niet. Tegen 2022 zou dat in geen enkele woning nog het geval mogen zijn”, aldus Van Volcem.

Tot slot is in 12.241 woningen (7,7%) nog veel enkele beglazing terug te vinden. Vooral Antwerpen sleept hier met de voeten. Maar liefst 10% van hun woningen heeft meer dan 20% enkel glas. In vergelijking doet Vlaams-Brabant het goed. Daar heeft slechts 3,5% nog veel enkele beglazing in hun ramen staan.

Vlaams Parlementslid Van Volcem besluit: “Nu we iedereen mobiliseren om duurzaam te leven, moet de overheid het goede voorbeeld geven. Dat gebeurt ook. De laatste tien jaar is er een echte inhaalbeweging gemaakt. Wanneer we het totaalplaatje bekijken, kunnen onze sociale woningen zeer mooie cijfers voorleggen. Dat stemt me hoopvol, maar het werk is niet af. Ik roep dan ook op om van start te gaan met de isolatiewerken die nog moeten gebeuren. In tijden van relance hebben we nood aan meer renovaties. Deze zijn een win-win, voor onze economie, voor het klimaat, voor het wooncomfort en voor de woonkost.”