Coronacommissie formuleert 95 aanbevelingen over de woonzorgcentra

De coronacommissie van het Vlaams Parlement heeft vandaag haar tussentijdse conclusies voor de corona-aanpak in de woonzorgcentra opgesteld. De commissie formuleerde niet minder dan 95 aanbevelingen, gebaseerd op de reeks hoorzittingen met wetenschappers, zorgpersoneel en beleidsmakers van de voorbije weken. Omdat de tweede golf van de pandemie zich blijkbaar aandient, vonden de commissieleden het belangrijk nog voor het zomerreces uit te pakken met deze aanbevelingen.

De nota met 95 aanbevelingen werd vandaag finaal besproken in de vergadering van de coronacommissie en unaniem goedgekeurd. Vijf fracties, N-VA, CD&V, Open Vld, sp.a en Groen, dienen deze aanbevelingen in als voorstel van resolutie om deze later in de plenaire vergadering van het Vlaams Parlement te bespreken en te stemmen.

“Het najaar kondigt zich aan. Dat is traditioneel een periode met veel verkoudheden, de seizoensgriep en longontstekingen. De symptomen van deze drie aandoeningen lijken echter sterk op die van COVID-19. We moeten er dus alles aan doen zodat onze meest kwetsbare mensen beschermd zijn tegen de griep en longontstekingen. Ik ben dan ook opgelucht dat volop ingezet wordt op het maximaal vaccineren van kwetsbare personen met het griepvaccin en het vaccin tegen pneumokokken”, aldus Vlaams Parlementslid Freya Saeys (Open Vld).

En verder: “Daarnaast vragen we ook een strategie om onze huisartsen beter te ondersteunen. Gevalideerde zelftests die een besmetting met COVID-19 snel kunnen detecteren zijn daarbij een zeer belangrijk hulpmiddel. Ook voor woonzorgcentra moeten we komen tot een goede teststrategie, zodat een eventuele besmetting onmiddellijk gedetecteerd wordt. Op die manier beperken we ook de impact van een tweede golf op het mentale welzijn van verzorgers en bewoners in woonzorgcentra.”