Afsluiting kandidaatstelling Open Vld: 4 kandidaat-voorzitters en 118 kandidaat-partijbestuursleden

Op maandag 10 februari stelde het partijbestuur van Open Vld het voorzitterschap en lidmaatschap van het partijbestuur open voor kandidaturen. Tot vanmorgen 24 februari om 10u kregen alle leden van Open Vld de kans om zich kandidaat te stellen.

Na controle op de ontvankelijkheid van de kandidaturen, zijn er in totaal vier kandidaten voor het voorzitterschap en 118 voor het partijbestuur.

De kandidaat-voorzitters zijn Els Ampe, Egbert Lachaert, Stefaan Nuytten en Bart Tommelein. Zij starten nu de officiële campagneperiode die loopt tot het openen van de digitale stembus op zaterdag 21 maart om 8u. Alle info over de kandidaten, debatten en procedure vind je hier.

Huidig voorzitter Gwendolyn Rutten is geen kandidaat om zichzelf op te volgen. In een videoboodschap dankt ze de leden voor de steun, het hard werk en lanceert ze een debat over 100 frisse ideeën: “Bijna 8 jaar mocht ik uw voorzitter zijn. Dat is geen gemakkelijke stiel, maar wel een ongelooflijke mooie. We mogen fier zijn op ons parcours van de afgelopen jaren. Ik vind het gezond dat politici na twee termijnen de fakkel doorgeven. Ik zal dus geen kandidaat zijn voor het voorzitterschap. Wel voor ons partijbestuur. Want ik zal als basismilitant samen met jullie blijven strijden voor onze liberale idealen. Daarom lanceer ik ook meteen een oproep tot inhoudelijk debat over 100 frisse ideeën. Je vindt ze hier.”

Er zijn in totaal 118 kandidaten voor het partijbestuur. Je vindt ze hier terug. Het partijbestuur bestaat uit de partijvoorzitter en twintig leden die door de leden in één stemronde verkozen worden in één grote kieskring. Per provincie moeten er wel minstens twee niet-mandatarissen (die dus geen regeringslid of parlementslid zijn) verkozen zijn. Is dit in een bepaalde provincie niet het geval, wordt het partijbestuur aangevuld met kandidaten uit die provincie met de meeste stemmen in die bewuste provincie. Voor het Brussels Hoofdstedelijk Gewest geldt dat er minstens één niet-mandataris bij de eerste twintig verkozenen moet zijn.