Afspraak 5: Het btw-tarief op sloop- en heropbouw en energiezuinige investeringen bij nieuwbouw daalt van 21% naar 6%.

Uit het Vrijheidscongres:
  1. Op het vlak van energie kiezen we voor een dubbele doelstelling: we maken de samenleving CO2-arm en gebruiken zo maximaal mogelijk energie die 100% hernieuwbaar is.

Tegen 2050 moeten onze woningen gemiddeld genomen klimaatneutraal zijn. Dit betekent dat ze energiezuiniger moeten worden en de energie die ze nog nodig hebben moeten ze zelf opwekken. Energie die je niet gebruikt of zelf opwekt, is bovendien energie die je niet betaalt! We moeten de mensen aanmoedigen om volop in te zetten op energiezuinige investeringen. Ons woningpark is immers erg verouderd.  Ongeveer de helft van de gebouwen in Vlaanderen zijn vóór 1970 neergepoot, toen had men bij wijze van spreken van het klimaat nog niet gehoord. Om onze woningen tegen 2050 klimaatneutraal te maken, moeten we naar een renovatieritme van drie procent per jaar gaan (vandaag is dat amper de helft) en dit voor de komende 20 jaar. Een ambitieus doel, maar één met potentieel enorme impact. Want de gebouwen in Vlaanderen zijn goed voor niet minder dan 14 megaton CO2-uitstoot per jaar oftewel 30 procent van de totale Vlaamse broeikasgas-uitstoot (niet-ETS). De residentiële gebouwen nemen drie kwart van de gebouwen-uitstoot voor hun rekening. Daar valt dus de meeste milieu- en energiewinst te boeken. We moeten dus ambitieus zijn en een versnelling hoger schakelen.
    1. Het btw-tarief op sloop- en heropbouw gaat naar 6%. Ook voor projectontwikkelaars die binnen het jaar verkopen aan natuurlijke personen.
    2. Het btw-tarief op energiezuinige investeringen bij nieuwbouw gaat naar 6%.
    3. Het bedrag van het hypotheekrecht (het Vlaamse registratierecht van 1% geheven op het bedrag waarvoor de hypothecaire inschrijving wordt genomen) wordt bij energie-geïnspireerde leningen volledig kwijtgescholden.

Schrijf je in voor een gezond land, vandaag en morgen op 16 maart 2019

een gezond land, vandaag en morgen – 16 maart 2019