Afspraak 8: Bedrijfswagens moeten ten laatste tegen 2028 100% uitstootvrij zijn.

Uit het Vrijheidscongres:
  1. We evolueren naar een markt waarin zero-emissievoertuigen de standaard worden. De overheid geeft het goede voorbeeld en gebruikt geen enkele wagen op louter fossiele brandstof meer.
  2. We gebruiken de fiscaliteit om het wagenpark sneller te vergroenen.

Onze afspraak:
Naast onze energieproductie en onze gebouwen moeten we ook op het vlak van personenvervoer een versnelling hoger schakelen. De uitstoot van personenwagens moet tegen 2030 37,5% lager liggen dan in 2021. Vandaag zijn er amper 10.000 elektrische wagens op de markt. De gemiddelde leeftijd van een wagen ligt rond de 9 jaar. Als we niet ingrijpen dan duurt het nog tientallen jaren vooraleer ons wagenpark substantieel vergroent. We willen daarom de bedrijfswagen inzetten als motor van die vergroening. Er zijn in totaal 770.000 bedrijfswagen. Vanaf 2028 ten laatste willen we enkel nog zero-emissie bedrijfswagens. Na 3-4 jaar komen deze wagens in het tweedehands-circuit terecht waardoor ook het private wagenpark in ons land snel kan verduurzamen. Opnieuw moet ook de overheid het goede voorbeeld geven. Vanaf 2021 worden er enkel nog zero-emissie bussen aangekocht en vanaf 2025 koopt de overheid enkel nog personenwagens zonder uitstoot. De laatste dieseltreinen vervangen we door waterstoftreinen. Dat betekent dat we ook de laadmogelijkheden versneld moeten uitbouwen. Elektriciteit (en waterstof) zijn de nieuwe benzine en diesel van tankstations.  Bij toekenning van concessies aan tankstations worden elektrische laders een absolute voorwaarde. We zitten samen met de sector om ook binnen de bestaande concessies tegen 2025 overal snelladers te voorzien. Langs de snelwegstations starten we ook een netwerk van waterstoftankstations op.

Schrijf je in voor een gezond land, vandaag en morgen op 16 maart 2019

een gezond land, vandaag en morgen – 16 maart 2019