Bart Tommelein wil strandredders laten vaccineren voor de start van de zomer

In de Commissie Toerisme van het Vlaams Parlement vroeg parlementslid Bart Tommelein aan minister van Toerisme Zuhal Demir hoe het zit met de vaccinaties voor de strandreddingsdiensten. “Strandredders komen in contact met heel wat bezoekers en moeten reddingsacties uitvoeren. Het zou dus goed zijn dat deze groep voor de start van de zomer gevaccineerd is. Ik roep minister Wouter Beke dan ook op om hen prioritair te vaccineren”, aldus Bart Tommelein.

We moeten voorzichtig blijven maar het ziet ernaar uit dat het aantal besmettingen met het coronavirus de goede kant uitgaat. Dit is deels te danken aan de versnelling in de vaccinatiecampagne. Ook voor de strandredders – die contact hebben met bezoekers uit binnen- en buitenland – is dit van groot belang. Heel wat redders zijn nog jobstudent en meestal niet veel ouder dan 24 jaar. Zij zouden dus als laatste aan bod komen in het huidige vaccinatieschema en hun eerste vaccin pas begin juli en hun tweede inenting in augustus krijgen. Dit betekent dat ze niet optimaal beschermd zijn als ze hun opdracht uitvoeren.

Parlementslid Bart Tommelein vroeg aan minister Zuhal Demir, bevoegd voor Toerisme, of de strandreddingsdiensten zullen kunnen rekenen op een vaccin voor de start van de zomer. Minister Demir ondersteunt de vraag maar kan deze beslissing niet nemen.

“Strandredders komen in contact met heel wat bezoekers. Het is een contactberoep, net als onze brandweer- en politiediensten. Ze moeten ook vaak reddingsacties uitvoeren. Het zou dus goed zijn dat deze groep voor de start van de zomer gevaccineerd is. Ik roep minister Wouter Beke op om hen prioritair te vaccineren. Dat kan eventueel met het vaccin van Johnson & Johnson waar maar één prik van nodig is”, besluit Bart Tommelein.