België Europese topper met ultrasnel internet

Zo surfen nu 77 procent van de Belgische abonnees aan snelheden van minstens 30 Mbps, wat fors hoger is dan het gemiddelde van 27 procent in de Europese Unie en een stuk hoger dan buurlanden Nederland (60 procent), Duitsland (20 procent) en Frankrijk (10 procent).

Uit de studie blijkt volgens Alexander De Croo ook dat het gebruik van mobiel internet er flink op vooruit is gegaan ten opzichte van de vorige studie. Midden 2013 gebruikten slechts 40 procent van de Belgen het mobiele internet, terwijl dat vorig jaar al meer dan de helft was (54 procent).

Het Europese gemiddelde ligt echter op 67 procent. Wat vaste breedband betreft, lag de penetratie op 35 procent. Dat is 1 procent meer dan het jaar voordien en ligt iets hoger dan het Europees gemiddelde van 31 procent.

Minister De Croo herinnert eraan dat volgens de Europese doelstellingen, alle Europeanen tegen 2020 toegang hebben tot internetsnelheden met minstens 30 Mbps en moet minstens de helft van de gezinnen geconnecteerd zijn aan een snelheid van 100 Mbps. "België is mooi op weg om deze doelstellingen te halen. Daarom moeten we de lat zelfs hoger durven leggen en een voortrekkersrol bestendigen. Onze ambities moeten verder reiken. Tegen 2020 moet minstens de helft van de Belgische gezinnen toegang hebben tot internetsnelheden van 1Gbps. Tegelijk moeten we ook de achterstand voor mobiele dataverbindingen wegwerken", zegt De Croo.

"Om dat te verwezenlijken wordt gewerkt aan een actieplan dat de overgang naar ultrasnel internet in ons land sterk moet stimuleren. Dat is erg belangrijk want het digitaal ecosysteem kan enkel maar overleven, wanneer het voldoende zuurstof krijgt door een performante breedbandinfrastructuur".

Bron: Belga