“Beloofde overstapparkings rond Brussel dreigen op lange baan te komen”

In mei 2018 kondigde Vlaams Minister van Mobiliteit, Ben Weyts (N-VA), duizenden nieuwe parkeerplaatsen op combiparkings in de Vlaamse Rand aan. Die moeten een vlotte combinatie tussen auto, fiets en het openbaar vervoer mogelijk maken. Vlaams Parlementslid Lionel Bajart (Open Vld) wil nu, bijna een jaar later, eindelijk duidelijkheid rond die capaciteitsuitbreiding: “De aankondiging was één ding, maar in de praktijk lijkt de uitbreiding op de lange baan te komen.”

Op 11 mei 2018 kondigde Vlaams Minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) aan dat hij het aantal parkeerplaatsen en fietsenstallingen aan 45 tram- en treinstations rond Brussel wilde verdubbelen. Op korte termijn, op drie jaar tijd, zouden er zo al 1.905 extra plaatsen voor de auto en 2.143 extra plaatsen voor de fiets bijkomen. Hij wou zo meer mensen verleiden om te kiezen voor een combinatie van fiets, bus, tram of trein.

“Dit is heel belangrijk voor Brussel”, zegt Vlaams Parlementslid en Brusselaar Lionel Bajart, “dagelijks komen meer dan 356.000 mensen van buiten Brussel in ons gewest werken, alleen al uit Vlaams-Brabant zijn dat bijna 120.000 pendelaars. Om de fileproblemen en de luchtkwaliteit in onze stad aan te pakken, moeten we die pendelaars zoveel mogelijk overtuigen het openbaar vervoer te nemen. Door goede overstapparkings aan de rand van de stad, wordt dat voor meer van hen ook een echte mobiliteitsoplossing. De Brusselaar snakt naar die oplossing.”

Geen aankondigingspolitiek, maar actie

Maar uit vragen die Bajart stelde aan minister Weyts, blijkt moeilijk op te maken voor wanneer deze uitbreidingen zullen zijn. “In mei 2018 klonk het zo: er was al veel studiewerk verricht  en was er een goed uitgewerkt plan dat zo snel mogelijk uitgevoerd moest worden. Nu blijkt dat het overgrote merendeel van de aangekondigde extra capaciteit zich toch nog in de studiefase bevindt, of dat de studies nog moeten worden opgestart. Voor de extra parkeerplaatsen voor auto’s is dat zelfs twee derden van de totale extra capaciteit”, zegt Lionel Bajart.

“Het is voor iedereen al lang duidelijk dat we moeten werken aan de fileproblemen en luchtkwaliteit in onze stad, maar aankondigingspolitiek zet natuurlijk geen zoden aan de dijk”, stelt Bajart. “De Brusselse werkgeversorganisatie Beci roept op tot een minimale uitbreiding van de capaciteit van 25.000 extra plaatsen voor wagens tegen 2020. Maar eigenlijk weten we zelfs niet of minister Weyts die 1905 extra parkeerplaatsen op drie jaar tijd zal halen. Er moet nu zo snel mogelijk duidelijkheid komen wanneer die uitbreidingen er komen. Op deze manier lossen we de files en de luchtproblemen niet op.”