Bierprijs steeg fors in supermarkten tijdens corona

De consumptieprijzen van bier zijn het voorbije coronajaar met 4,4% gestegen. Dat is beduidend meer dan de jaarlijkse gemiddelde stijging van 2,5% in de afgelopen tien jaar. De stijging is ook sneller dan in buurlanden Duitsland en Frankrijk. Aan de kant van de brouwerijen is de situatie momenteel nog stabiel. Sinds maart 2020 is er slechts één faillissement uitgesproken. Dat blijkt uit een antwoord van Staatssecretaris De Bleeker op een parlementaire vraag van Kamerlid Kathleen Verhelst (Open Vld).

Wie zaterdag zijn plekje op een terras kan bemachtigen, kan zich eraan verwachten dat de bierprijzen op verschillende plaatsen iets hoger zullen liggen. Als verklaring wordt onder meer de impact van coronacrisis gegeven. Ook andere brouwers hebben prijsverhogingen aangekondigd. Om de heropstart van de horeca te ondersteunen, besliste de federale regering onlangs om tot september een tijdelijke BTW-verlaging in te voeren voor de horeca. Zo zo zullen op zowel maaltijden als drank maar 6 procent BTW worden aangerekend. Staatssecretaris voor Begroting Eva De Bleeker maakte daarvoor 348 miljoen voor vrij. Dit kan eventueel de prijsstijgingen deels milderen.

Wie denkt aan de prijsstijgingen te kunnen ontsnappen door zich in de supermarkt te bevoorraden, mispakt zich. Hier zijn namelijk al prijsstijgingen te voelen. Zo blijkt uit een parlementaire vraag van Kathleen Verhelst (Open Vld) aan De Bleeker in haar hoedanigheid van staatssecretaris voor consumentenbescherming.

In de afgelopen 10 jaar is de consumptieprijs van bier, zoals waargenomen in de supermarkten, in België gemiddeld met 2,5% per jaar gestegen. De producentenprijs van de bierindustrie is in dezelfde periode gemiddeld met 1,7 % per jaar gestegen. In de afgelopen 24 maanden (tussen maart 2019 en maart 2021) is de consumptieprijs van bier met 4,5% gestegen. Maar deze stijging vond vooral plaats tussen maart 2020 en maart 2021 (+4,4%). Toch heel wat meer dan de jaarlijkse gemiddelde prijsstijging van 2,5% in de jaren voorheen.

De afgelopen tien jaar steeg de consumptieprijs van bier ook sneller dan in onze buurlanden. Daar steeg de bierprijs met 1,3% in plaats van de 2,5% in België. Ook daar zien we dat tijdens het coronajaar de bierprijzen in België aanzienlijk sneller stegen dan in Duitsland en Frankrijk. Ten opzichte van Nederland verloopt de stijging gelijk.

Beter nieuws voor bierliefhebbers is er bij de brouwerijen zelf. Deze lijken momenteel nog stand te houden. In 2019 waren er 349 bedrijven actief in de vervaardiging van bier. Volgens Statbel is er sinds maart 2020 slechts één faillissement uitgesproken. Dat neemt niet weg dat corona er stevig inhakt en de economische situatie zeer ernstig blijft.

Kamerlid Kathleen Verhelst: “Het is positief dat quasi alle brouwerijen standhouden ondanks deze harde periode: onze biercultuur- en productie blijft gegarandeerd. De situatie blijft natuurlijk ernstig en dat zal helaas gepaard gaan met een prijsstijging: ook op de terrassen komende zaterdag. Toch hoop ik dat mensen corona-proof zullen kunnen genieten van een smakelijk biertje op een terras: dat is een goede zaak voor zowel de horeca-ondernemer, als de brouwers”

Staatssecretaris Eva De Bleeker: “Het lijkt erop dat corona ook onze bierconsumptie treft en we gevoelig meer zullen betalen voor een biertje, niet alleen in de horeca maar ook in de supermarkt. Onze sterke biercultuur zet ons internationaal op de kaart, en nu onze sociale contacten komende weken terug worden uitgebreid zal menig Belg genieten van een biertje op een terras thuis of van een horecazaak. We blijven de prijsstijgingen opvolgen om de consument zo goed mogelijk te informeren.”