Bijkomende vislicenties in Britse 12-mijlszone toegekend

Eind vorig jaar werd het post-Brexitakkoord gesloten tussen het Verenigd Koninkrijk en de Europese Unie. Er werd in voorzien dat Europese vissers kunnen blijven werken in sommige Britse wateren indien ze een vergunning hebben. Daarbij moeten ze kunnen aantonen dat ze er eerder al hebben gevist. Vlaams Parlementslid Bart Tommelein (Open Vld) stelde in de commissie Visserij een vraag naar de stand van zaken: “Na aandringen van de minister kregen twee vaartuigen, waaronder het Oostends visserschip Lady Fortuna, hun licentie toegekend. Dat brengt het aantal vaartuigen met een licentie op 19. Voor vier vaartuigen heerst er momenteel nog onduidelijkheid maar de minister blijft wel aandringen op een oplossing.”

Het post-brexitakkoord van een jaar geleden voorziet dat Europese vissers kunnen blijven werken in de Britse wateren het dichtst bij de kust. De voorwaarde is wel dat ze kunnen aantonen dat ze gedurende vier opeenvolgende jaren onafgebroken een visserijactiviteit uitoefenden in die zone. Er is nu discussie over welke bewijzen daarvoor precies nodig zijn.

Vlaams Parlementslid Bart Tommelein (Open Vld): “Het is positief dat de minister blijft aandringen op de nodige visserijlicenties. Voor zes vaartuigen was er onduidelijkheid. Voor twee daarvan werd er ondertussen al een bijkomende licentie toegekend. Het is belangrijk dat er ook voor de resterende vier vaartuigen een oplossing komt en dat het Verenigd Koninkrijk zich aan de initiële afspraken houdt.”