Bioscoopbezoek daalde door lockdowns met 72% in 2020, Vlaamse Regering investeert in relancemaatregelen

Volgens de eerste prognose van de Federatie van Belgische Cinema’s is het aantal bioscoopbezoekers gedaald met 72 procent. Nochtans kende de sector voor de pandemie een stabiele ticketverkoop, ondanks de opkomst van streamingplatforms en een overvloed aan – voornamelijk Engelstalige – producties. Om de sector ook na de crisis sterk te houden, plant de Vlaamse Regering relancemaatregelen. Dat zegt Vlaams minister-president Jambon in antwoord op een schriftelijke vraag van Vlaams Parlementslid Stephanie D’Hose (Open Vld).

De Belgische bioscoopcijfers evolueerden de afgelopen vijf jaar als volgt: 21.425.049 in 2015, 20.581.267 in 2016, 21.009.653 in 2017, 19.406.672 in 2018 en 19.877.878 in 2019. De Belgische cijfers voor 2020 zijn nog niet beschikbaar. Volgens de eerste prognose van de Federatie van Belgische Cinema’s is het bezoekersaantal echter gedaald met 72 procent. Dit nadat het Belgische bioscoopbezoek de voorbije twee jaar reeds zakte tot onder de twintig miljoen.

Er werd een grote impact verwacht van de opkomst van mediadiensten via internet en superplatformen, maar dit bleef relatief beperkt. Tegenover 2018 stegen de bioscoopcijfers in 2019 zelfs opnieuw en in de Europese Unie dikten ze aan met maar liefst 5,5 procent; de sterkste groei in vijftien jaar. De algemene vaststelling is dat het bioscoopbezoek stagneert maar dat de inkomsten wel stijgen.

Nog verrassender is dat de verkoop van tickets in de (tot 2019 nog) zes Vlaamse arthouse-zalen de voorbije zeven jaar aanzienlijk omhoog ging. Tussen 2014 en 2019 stegen de cijfers jaar na jaar: van 270.000 verkochte tickets in 2013 tot meer dan 504.000 in 2019. Waar arthouses minder inzetten op spektakel, bieden zij als meerwaarde de gedeelde belevenis en de culturele omkadering. Volgens
Vlaams minister van Cultuur Jambon zijn er weinig aanwijzingen dat de stijgende trend van de voorbije jaren niet kan hernomen worden, maar moet men er wel waakzaam voor blijven bij de heropening van de bioscopen.

Om de uitdagingen in de audiovisuele sector en het vertonerscircuit op te vangen, maakt de Vlaamse Regering zoals aangekondigd in het regeerakkoord – naast de maatregelen vanuit het noodfonds (vijf miljoen) en vanuit het relancebeleid (tien miljoen) – 1.571.000 euro aan reguliere middelen vrij voor het VAF/Filmfonds. In 2020 steeg de dotatie aan het VAF/Filmfonds met 518.000 euro. De overige middelen worden toegevoegd aan de dotatie vanaf 2023.

Via het relanceplan wil de Vlaamse Regering inzetten op de heropstart en het versterken van de audiovisuele sector en dit via een financiële impuls aan het VAF/Filmfonds. Eerder werd al een garantiefonds voor de audiovisuele sector gelanceerd om producties te verzekeren. Sinds de uitbraak van de coronapandemie is het voor producenten namelijk onmogelijk om schade- en annuleringskosten als gevolg van pandemieën te verzekeren.

“Het is duidelijk dat bioscopen een belangrijk onderdeel van ons cultureel weefsel blijven”, stelt Stephanie D’Hose. “Het is goed dat de schade door de pandemie opgevangen wordt maar heropenen blijft de beste relancemaatregel voor de sector. In Nederland zien we dat dit veilig kan en de sector is er ook klaar voor. De bezoeker wil ontspanning en de sector wil aan het werk: snel perspectief op een heropening is dan ook een win-win voor iedereen.”