Brussel bouwt Metro 3

In het Brussels Hoofdstedelijk Gewest startten deze week de werken aan een tunnel onder het Noordstation. Die tunnel van 150 meter lang onder de treinsporen zal toelaten het eerste stuk van de nieuwe metrolijn 3 in gebruik te nemen, tussen het Noordstation en station Albert en verbindt Evere met Vorst.

De toekomstige metrolijn 3 zal de reizigers in slechts twintig minuten toelaten van metrostation Bordet naar het 10,3 kilometer verder gelegen metrostation Albert te vervoeren. De lijn tussen Albert en Bordet zal daarmee de gemeenten Vorst, St-Gillis, stad Brussel, Schaarbeek en Evere tot aan de grens met Haren bedienen.

“De uitbreiding van de metro naar Schaarbeek-Evere is het belangrijkste project voor Brussel van de laatste 25 jaar”, zegt Brussels minister Sven Gatz. “Niet alleen voor ons gewest trouwens, maar ook voor de rest van België. De metro zal helpen om de Brusselse mobiliteit duurzaam, comfortabel en performant te maken. Voor ons blijft de metro nog steeds de belangrijkste concurrent van de wagen. Met deze nieuwe metrolijn krijgen honderdduizenden Brusselaars en pendelaars een hyperaantrekkelijk alternatief om zich te verplaatsen in Brussel. Financieel en budgettair heeft de Brusselse regering zich tot het uiterste ingespannen om dit project mogelijk te maken. Een nieuwe metrolijn bouw je niet in een paar maanden. Daarom wil ik zeker ook hulde brengen aan mijn voorgangers Jean-Luc Vanraes en Guy Vanhengel, die de afgelopen 15 jaar altijd al één lijn hebben aangehouden: dat de nieuwe metro nodig is voor Brussel en dat we daarvoor in de middelen moeten voorzien. Ik ben erg blij dat de spades nu in de grond gaan.”