Ceysens: “E-commerce heeft nood aan flexibelere arbeidsmarkt”

De e-commerce, het online aankopen van producten, is booming business. Ook in België. Vorig jaar shopten we samen voor 5,6 miljard euro online. “Probleem is dat 42% van die aankopen gebeurde in buitenlandse winkels”, zegt Ceysens. “De reden daarvoor is simpel: onze streng gereguleerde arbeidsmarkt maakt het voor bedrijven moeilijk om flexibel in te spelen op de vraag. Doordat nachtwerk hier niet mogelijk is, besluiten vele winkels om vanuit Nederland te opereren. Zo kunnen ze garanderen dat een pakje dat je vandaag bestelt, morgen al wordt geleverd.” Volgens cijfers van sectorfederatie Comeos liep België daardoor vorig jaar 2,4 miljard omzet en 8.302 jobs mis.

Daar wil Patricia Ceysens samen met partijgenoot en minister van Digitale Agenda Alexander De Croo iets aan doen. “We moeten de belemmeringen waar de e-commerce mee kampt, wegwerken. E-commerce is immers een groeisector die ons in de toekomst veel jobs kan opleveren, bijvoorbeeld in de distributie”, aldus Ceysens. De Croo wijst er op dat volgens Europa de digitale sector onze Europese economie met 5% kan doen groeien.

Ceysens vraagt minister van Werk Peeters dan ook om samen met zijn collega De Croo in te zetten op e-commerce en de arbeidsmarkt verder te flexibiliseren door nachtwerk bijvoorbeeld mogelijk te maken.

Minister Peeters onderschrijft de ambitie van de liberalen om het potentieel van de e-commerce ten volle te benutten. Hij verwijst naar de maatregelen die de regering al trof om de arbeidsmarkt te flexibiliseren en de concurrentiekracht van de bedrijven te versterken, zoals de lastenverlagingen, de flexibelere studentenarbeid en overuren… Ook nachtarbeid is voor hem bespreekbaar. Hij overlegt met sectorfederatie Comeos, en wil ook de sociale partners nauw betrekken bij verdere hervormingen.

Ceysens reageert tevreden op dit engagement van de minister van Werk: “Het toestaan van nachtwerk is cruciaal om de logistieke sector en e-commerce in ons land te versterken. Het kan niet dat oubollige regeltjes ondernemerschap, groeisectoren en jobcreatie fnuiken. Ik zal vanuit het parlement dan ook deze modernisering en flexibilisering van onze arbeidsmarkt verder opvolgen en eventueel zelf wetgevende initiatieven nemen.”