De Backer haalt opnieuw record in strijd tegen sociale fraude: 272 miljoen euro

Minister voor Bestrijding van de sociale fraude Philippe De Backer maakte van de strijd tegen sociale fraude en sociale dumping een topprioriteit. Met resultaat. In 2018 leverde die strijd opnieuw een record op van 272 miljoen euro. “Het geld van de sociale zekerheid moet gaan naar mensen die er recht op hebben. Daarom pakken we misbruiken hard aan. Deze legislatuur hebben we maar liefst al bijna 1 miljard euro opgehaald dankzij een strengere strijd tegen zwartwerk, uitkeringsfraude en sociale dumping”, aldus De Backer.

De strijd tegen sociale fraude woedt als nooit tevoren. Minister voor Bestrijding van de sociale fraude Philippe De Backer maakte van die strijd een topprioriteit met extra controles, extra inspecteurs op het terrein en betere samenwerking tussen de verschillende diensten. Met resultaat: jaar na jaar halen de sociale inspectiediensten meer geld: in 2014 138 miljoen euro, in 2015 180 miljoen euro, in 2016 194 miljoen, in 2017 266 miljoen euro. Vorig jaar, in 2018, haalde de sociale inspectiediensten opnieuw een record van 272 miljoen euro. Het merendeel van de opbrengsten (68%) komt van de strijd tegen sociale dumping en sociale bijdragefraude, maar ook de strijd tegen uitkeringsfraude levert resultaat op (27%).

De Backer: “Uitkeringsfraude is voor mij fraude van de ergste soort. Mensen die het moeilijk hebben, moeten we absoluut helpen. Maar mensen die hulp misbruiken, zorgen ervoor dat andere mensen minder of zelfs niet geholpen kunnen worden. Dat wil ik er dus uit. Daarom maak ik er een prioriteit van in mijn beleid. Ook de strijd tegen sociale dumping woedt als nooit tevoren. Het afgelopen jaar waren er meer dan 10 controles per dag tegen sociale dumping. Nieuw dit jaar waren de gerichte controles in de grootsteden op louche handelszaken die voor verloedering zorgen in bepaalde wijken waardoor de oneerlijke concurrentie groot is en kleine zelfstandigen geen kans meer krijgen. Door die louche handelszaken te controleren en aan te pakken wil ik een bondgenoot zijn van de eerlijke ondernemer in de grootsteden.”