De blauwe versnelling: 1 maand na 14 oktober

Op 14 oktober waren er gemeenteraadsverkiezingen. Een maand later is het nu tijd om de balans op te maken. Onze mensen trokken naar de kiezer met een positief verhaal en de ambitie om hun gemeente of stad de komende zes jaar nog beter te maken. Maar om dat te mogen doen, moet je eerst de verkiezingen winnen. En dat hebben we gewoon gedaan.

Blauwe zetels

Gewoon doen werkt, dat bewijzen de resultaten. Onze lokale mensen werkten hard en dat werd door de kiezers beloond. Globaal kreeg onze partij 17,8% van de stemmen (+1,9%). Hierdoor werden in totaal 1254 blauwe gemeenteraadsleden verkozen (+2,9%). In 84 gemeenten werden we zo de grootste partij (+12%), in 39 van die gemeenten behaalden we zelfs een absolute meerderheid (+70%). Dat betekent een absolute meerderheid in 1 op de 8 gemeenten.

Blauwe bestuurders

Liberalen zijn doeners. Wij houden niet van stilzitten en palaveren, wij willen dingen doen voor onze gemeente of stad. Maar om dingen te kunnen doen, moet je kunnen deelnemen aan het bestuur. Voorlopig doen we al mee in 138 bestuurscoalities (+1,9%). 75 daarvan zullen worden geleid door een blauwe burgemeester (+7,1%). We besturen dus mee in bijna de helft van alle steden en gemeenten. Een kwart van de steden en gemeenten krijgt de komende zes jaar zelfs een blauwe burgemeester.

Blauwe steden

Dubbel zo veel burgemeesters in de centrumsteden en meebesturen in meer dan de helft van die steden. Die ambitie formuleerde onze voorzitter in augustus. En de resultaten mogen er zijn. In 10 van de 14 steden gingen we erop vooruit, met Mechelen (+14%), Kortrijk (+10%), Gent (+8,7%) en Oostende (+6%) als meest opvallende overwinningen. Voorlopig doen we mee in 8 besturen en leveren we 2 burgemeesters. Maar dat kunnen er nog meer worden. We duimen voor de onderhandelingen in Gent en Oostende.

Blauwe vrouwen

Tot slot deden ook onze vrouwen het goed! 35% van onze verkozen gemeenteraadsleden zijn vrouwen (+3%). 13 van hen schopten het tot burgemeester.

Blauwe toekomst

Erg positieve resultaten, dus. We bedanken al onze kiezers en blikken tevreden terug op een geslaagde campagne. Maar de tijd van woorden is voorbij. Nu komt de tijd van daden. Onze duizenden lokale kandidaten hebben van de kiezers het vertrouwen gekregen om hun steden en gemeenten de komende zes jaar beter te maken. Nu is het aan onze mensen om dit waar te maken. Dus: handen uit de mouwen, voeten op de grond en gewoon doen!