Antwerpse war on drugs: De Crom vraagt maatregelen

Deze week ontploften in Antwerpen twee granaten. De laatste drie jaar werden meer dan zestig geweldincidenten in en rond Antwerpen in verband gebracht met drugs. “Schietpartijen, uitgebrande auto’s, ontvoeringen… Geweld is inherent aan het drugsmilieu. Om de veiligheid van de burgers te garanderen, vragen wij een geïntegreerd plan van aanpak en strategie”, stelt liberaal Kamerlid Sandrine De Crom.

De afgelopen jaren is de haven uitgegroeid tot een internationale draaischijf van cocaïnehandel. Nederlandse drugsbendes hebben hun actieterrein verplaatst. “Criminaliteit kent geen grenzen. Daarom vragen wij meer samenwerking, ook op internationaal niveau. Drugsbendes kennen geen grenzen”, stelt De Crom.

Financieel droogleggen

Er circuleert enorm veel geld in de drugsindustrie. Er wordt gesproken over enorme winstpercentages. Wereldwijd maakt de ‘sector’ meer winst dan de globale automobielindustrie. “De nood aan een integrale en geïntegreerde aanpak is dan ook hoog. Het is belangrijk om die bendes ook financieel droog te leggen”, zegt De Crom.

Minister De Crem gaf in het actualiteitsdebat in de Kamer aan dat er bijkomende controles op het terrein komen. “Dat is alvast een goede zaak. Het is ook nodig, want mensen in en rond Antwerpen-Noord voelen zich onveilig. Ik dring erop aan dat er werk gemaakt wordt van het in kaart brengen van het drugsmilieu en dat er een sterk antwoord komt op de georganiseerde drugsmisdaad”, besluit De Crom.