De Crom: “Ook gegarandeerde dienstverlening bij luchtverkeersleiders nodig”

Door acties van de luchtverkeersleiders van Skeyes zijn woensdagochtend zestien vertrekkende vluchten op de luchthaven van Charleroi vertraagd. “Deze onaangekondigde staking gijzelt de reizigers. Een gegarandeerde dienstverlening, zoals bij de spoorwegen, kan hier een oplossing zijn. Dat stond overigens ook in het regeerakkoord”, zegt liberaal Kamerlid Sandrine De Crom.

In het regeerakkoord staat te lezen dat de regering, na overleg met de sociale partners, een voorstel zou uitwerken dat in geval van een staking een gegarandeerde dienst voorziet bij de luchtverkeersleiders. “Deze passage is actueler dan ooit. Deze week waren er tal van acties bij Skeyes, het vroegere Belgocontrol. De economische kost van deze acties is enorm”, stelt De Crom.

De Crom stipt in het actualiteitsdebat in de Kamer aan dat Minister Bellot sterk werk heeft geleverd met de goedkeuring van de gegarandeerde dienstverlening bij de spoorwegen. De Crom: “Als er een staking is bij de NMBS is het nu voor de reizigers op voorhand duidelijk welke trein zal rijden en welke niet. Het lijkt me evident dat wie naar de luchthaven vertrekt voor een verre verplaatsing ook diezelfde zekerheid moet krijgen.”

Uit het antwoord van Minister Bellot – dat werd gegeven door Maggie De Block omdat de minister afwezig was – bleek dat de minister vertrouwen heeft in het sociaal overleg tussen het management en de vakbonden. “Als de minister hier geen verder initiatief in neemt, dan zal ik een wetsvoorstel indienen dat een wettelijk kader schept voor deze gegarandeerde dienstverlening”, besluit De Crom.