De Jonge: “Overbruggingsrecht voor zelfstandigen belangrijk instrument om crisis te overleven”

Voor vele zelfstandigen is deze periode extra zwaar. Niet alleen moeten zij zich zorgen maken over hun gezondheid en die van kwetsbare familieleden en vrienden. Maar daarbovenop ondervinden zij van dichtbij de economische gevolgen van de maatregelen die werden genomen. “De regering heeft terecht belangrijke maatregelen genomen om ervoor te zorgen dat deze mensen financieel het hoofd boven water kunnen houden, tot het maatschappelijk leven weer normaal kan verlopen. Eén van de belangrijkste instrumenten is het overbruggingsrecht. Een vlotte uitbetaling is dan ook noodzakelijk”, stelt Kamerlid Tania De Jonge (Open Vld).

Vele zelfstandigen zien hun inkomsten in deze periode enorm dalen. “Dat geldt in de eerste plaats voor de zelfstandigen die hun zaak verplicht moeten sluiten om de verspreiding van coronavirus tegen te gaan, zoals de horeca –en de evenementensector. Het gaat om mensen voor wie de zaak hun levenswerk is, en nu zien ze de vruchten van jarenlang hard werken verloren gaan”, stelt De Jonge in de plenaire zitting. Zij richt zich tot minister van Zelfstandigen Clarinval met de vraag om deze uitkeringen ook tijdig uit te keren. “Ik kreeg van vele ondernemers wanhopige berichten omdat hun (dubbel) overbruggingsrecht nog niet gestort is”, stelt De Jonge.

Tweede lezing

Een aantal weken geleden is in de plenaire vergadering het ontwerp goedgekeurd dat een dubbel overbruggingsrecht toekent aan zelfstandigen actief in sectoren die verplicht de deuren moesten sluiten door corona (en zij die zo afhankelijk zijn van gesloten sectoren dat ze alle activiteit hebben gestopt). “Doordat collega Anseeuw (N-VA) een tweede lezing vroeg in commissie werd dat ontwerp een week later aangenomen. Dat heeft dus gezorgd voor vertraging”, stelt De Jonge. Minister Clarinval stelt in zijn antwoord dat voor van de personen die voor het dubbel crisis-overbruggingsrecht in aanmerking komen al 80% werd uitbetaald. De resterende 20% wordt uiterlijk donderdag 3 december uitbetaald, stelde de minister. De bedragen die voor november worden ontvangen, worden vanaf maandag 7 december uitbetaald voor tijdig ontvangen aanvragen. “Het is een goede zaak dat hier duidelijkheid over is. Dat is broodnodig voor onze ondernemers. De minister haalde ook aan dat hij de socialezekerheidsfondsen heeft aangeschreven dat ze hiervoor het tempo moeten opdrijven. Het is nodig voor die zelfstandigen nu het water hen aan de lippen staat”, besluit De Jonge.