De Levensschool geschrapt uit KMO-portefeuille

De Levensschool wordt geschrapt uit de KMO-portefeuille. Dat blijkt uit het antwoord van Vlaams minister van Economie Hilde Crevits op een schriftelijke vraag van Vlaams Parlementslid Tom Ongena (Open Vld). Eerder kreeg de Levensschoolopleiding tot gezondheidsconsulent al een negatieve beoordeling waardoor ze eind dit jaar wordt geschrapt uit de opleidingsdatabank. “Uit het onderzoek dat eind 2020 werd opgestart blijkt dat De Levensschool op geen enkele manier meewerkte aan die controle. Dat is onaanvaardbaar. Het is dan ook de spreekwoordelijke druppel die uiteindelijk heeft geleid tot een schorsing als erkend dienstverlener binnen de KMO-portefeuille”, zegt Ongena.

Met de KMO-portefeuille wil de Vlaamse overheid ondernemers ondersteunen in de verdere professionalisering van hun activiteiten. Dit door een financiële tegemoetkoming bij bepaalde opleidingen of adviesdiensten. Vlaams Parlementsleden Tom Ongena en Maurits Vande Reyde (beide Open Vld): “Misbruik willen we te allen tijde voorkomen. Daarom startten de inspectiediensten van het Agentschap Innoveren en Ondernemen eind 2020 een onderzoek op naar De Levensschool. Vandaag is de instelling geen erkende opleidingsorganisatie meer. Maar goed ook, aangezien zij op grote schaal fake news verspreidden over COVID-19.”

Frappant is wel dat niet alleen De Levensschool weigerde mee te werken aan het onderzoek naar de besteding van publieke middelen. Ook enkele ondernemers waarvan de opleiding deels werd terugbetaald via de KMO-portefeuille pasten daarvoor. Vande Reyde: “We vragen minister Crevits nu om te bekijken of deze subsidies teruggevorderd kunnen worden.”

Het blijft niet bij een schorsing van De Levensschool. De minister kondigt ook een ingrijpende hervorming van de gehele KMO-portefeuille aan en dit op voorstel van Open Vld. Tom Ongena: “Het doel is selectiever, gerichter en kwaliteitsvoller te werken. De focus moet liggen op zaken die écht bedrijfseconomisch relevant zijn, onze concurrentiekracht versterken en zorgen voor levenslang leren.”

Opleidingen rond cybersecurity zijn hier een mooi voorbeeld van. In 2020 ging daar maar 73.000 euro aan steun naartoe. Dat is een peulschil tegenover de 6,2 miljoen euro aan subsidies voor opleidingen rond lichaamsverzorging, gezondheidszorg, enzovoorts. “Zaken rond persoonlijk welzijn moeten eruit gefilterd worden. Met de schorsing van De Levensschool zetten we alvast een eerste stap. Er gaan geen subsidies meer naar opleidingen rond bijvoorbeeld bachbloesems of chakraleer. Die lijn moeten we doortrekken. Een aantal onderwerpen en thema’s zullen niet langer in aanmerking komen voor steun”, aldus Ongena en Vande Reyde.

De liberale parlementsleden benadrukken dat iedereen vrij is om bepaalde opleidingen aan te bieden, deze te volgen en ervoor te betalen: “De essentie is dat de overheid zulke opleidingen niet moet subsidiëren. Van 2009 tot nu gebeurde dat wel en vloeide er alleen al naar opleidingen van De Levensschool 690.000 euro aan subsidies. Dat roepen we nu een halt toe.”