Dewael: “Beslissingen zijn genomen in consensus: draag ze dan ook uit!”

Ons land heeft heel lang het virus goed onder controle kunnen houden, maar nu gaan de cijfers opnieuw de verkeerde richting uit. “De Britse variant zit daar zeker voor iets tussen. Ook Nederland, Frankrijk, Duitsland… blijven worstelen met het virus. Ingrijpen was de enige optie, daarom nam het Overlegcomité een reeks maatregelen. Dat zijn moeilijke beslissingen genomen in overleg, ze moeten dan ook samen uitgedragen worden. We zien dat sommigen het nodig vinden om bepaalde beslissingen af te vallen. Onverantwoord: zo ondergraaf je elk draagvlak”, benadrukt Patrick Dewael (Open Vld) tijdens het vragenuurtje in de Kamer.

Het Overlegcomité nam gisteren enkele ingrijpende maatregelen. Tijdens de “Paaspauze” gaan de niet-medisch contactberoepen, de niet-essentiële winkels en de scholen (m.u.v. de kleuterschool) opnieuw dicht. “Dit zijn zware beslissingen: ze zijn echter genomen met àlle regeringen die eensgezind tot een pakket maatregelen is gekomen”, benadrukt Dewael. Ook de premier benadrukt in de plenaire zitting dat we op een cruciaal moment zitten in deze crisis. “De situatie was versneld aan het verslechten. Daarom moesten snel schakelen om de lineaire stijging stil te leggen. Alle regeringen van ons land hebben zich geassocieerd met wat beslist is in het Overlegcomité”, zegt premier De Croo (Open Vld) in de Kamer.

Dewael benadrukt dat zo’n eensgezinde beslissing nemen niet simpel is. “Vanzelfsprekend heeft elke regering haar prioriteiten en verdedigt elke minister zijn/haar eigen domein”, zegt Dewael. Daarenboven, stelt Dewael, is er niemand die graag dergelijke beslissingen neemt.

Er is nood aan een eensgezinde communicatie om het draagvlak te behouden voor de maartregelen. “Wat mensen niét begrijpen dat zijn ministers en partijvoorzitters die het nodig vinden om openlijk afstand te nemen van de genomen beslissingen, terwijl zij zélf deel uitmaakten van het Overlegcomité. Onaanvaardbaar. Het komt er nu op aan om de consensus uit te voeren”, besluit Dewael.