Dewael: “EU-herstelfonds noodzakelijk, desnoods met 25 lidstaten”

Op 5 november bereikte het Europees Parlement en de Raad een akkoord over de Europese begroting. Hongarije, Polen en mogelijks ook Slovenië hebben nu hun veto uitgesproken en  blokkeren zo de Europese begroting van 1800 miljard euro en het Europese Herstelfonds (en dus ook het Brexit-Fonds). “Dit is totaal onaanvaardbaar. Momenteel ligt er een akkoord over de meerjarenbegroting én een herstelplan van miljarden voor. Eindelijk zijn we erin geslaagd om die economische steun afhankelijk te maken van het respect voor de rechtsstaat en democratie. We moeten het been stijf houden en niet toegeven aan lidstaten de Europese waarden niet onderschrijven”, stelt Patrick Dewael (Open Vld).

31 jaar geleden viel de Berlijnse muur en kregen Oost-Europese landen de kans om toe te treden dat de Europese Unie. “Het is vandaag bijzonder pijnlijk te zien dat sommige Oost-Europese landen zo snel na hun toetreding stap voor stap weer afglijden naar de dictatuur. In Polen en Hongarije staan de scheiding der machten, vrijheid van meningsuiting en fundamentele zelfbeschikkingsrechten bijvoorbeeld van holebi’s onder druk”, benadrukt Dewael. Ook de premier benadrukt in zijn antwoord dat de fundamentele waarden niet onderhandelbaar zijn. Hij stelt daarnaast ook dat de strenge anti-corruptiemaatregelen die zijn opgenomen in het compromis zeer logisch zijn.

Niet toegeven

Tijdens zijn actuele vraag aan de premier benadrukt Dewael dat we niet mogen toegeven aan de chantage van deze landen. “We mogen geen compromissen sluiten over de grondwaarden van de EU. Het is perfect mogelijk om het herstelfonds op te richten via versterkte samenwerking tussen 25 lidstaten. Wie de regels van de club niet respecteert, kan ook niet op haar solidariteit rekenen”, besluit Dewael.