Dewael: “Moslimexecutive moet representatief en transparant zijn”

De Parlementaire Onderzoekscommissie (POC) 22 maart 2016 heeft onze ogen geopend over wat er zich afspeelde in sommige moskeeën. Over inmenging en extremisme. “Vandaag zijn de resultaten van die commissie opnieuw enorm relevant, gezien we nu opnieuw getuigenissen van buitenlandse inmenging zien”, stelt Patrick Dewael (Open Vld) in de Kamer. Hij wijst er op het belang van een brede, representatieve en transparante Moslimexecutive. “Daar heeft de moslimgemeenschap in ons land recht op”, zegt Dewael.

De getuigenissen in de POC, van onder meer de Saoudische vertegenwoordiger in de grote moskee, waren choquerend, stelt Dewael, die toentertijd voorzitter was van de Onderzoekscommissie. “De aanbevelingen van de POC waren helder en werden gevolgd door de vorige regering. De concessie tussen de regie en Saoudi-Arabie over de Grote Moskee werd opgezegd”, stelt Dewael. “Het kan niet zijn dat een radicale geloofsovertuiging zich met buitenlands geld nestelt in ons land en zich keert tegen onze waarden”, aldus Dewael.

In dit land geldt een vrijheid van religie. Je mag hier geloven of niet geloven wat je wil. “Maar er is hier ook een scheiding van kerk en staat. We laten niet toe dat een staat, binnen- of buitenlands, druk uitoefent op gelovigen. Extremistische visies opdringt met een politieke agenda”, zegt Dewael.

In zijn antwoord wijst de premier erop dat minister van Justitie Van Quickenborne reeds een nieuwe audit liet uitvoeren bij de Grote Moskee. De regering benadrukt dat intensief bezig zijn met dit complexe dossier. “We moeten werk maken van een transparant en representatieve Moslimexecutive. Dat is essentieel en dat verdienen de moslims in ons land’ besluit Dewael.