gewoon-doen-dag: een land dat samenwerkt en samenleeft
zaterdag 27 april 2019

een land dat samenwerkt en samenleeft.

30 jaar geleden viel de Berlijnse Muur. De liberale wereldorde had het communisme verslagen. Een mooie toekomst diende zich aan met sterke internationale samenwerking tussen liberale democratieën over heel de wereld. Dat is even anders gelopen. Terroristische aanslagen, dictators die opnieuw terrein winnen, oprukkend nationalisme de Brexit, handelsconflicten en cyberaanvallen zijn vandaag de realiteit.

Doemdenkers willen dat we ons op onszelf terugplooien. Dat we de grenzen sluiten en muren bouwen zodat we ongecontroleerde migratie en het terrorisme buiten kunnen houden. Dat is een illusie. Grote problemen zoals de opwarming van de aarde, migratiestromen, terrorisme of financiële systeemcrisissen zullen we alleen oplossen door meer in plaats van minder internationale samenwerking. Maar hoe zien wij die internationale samenwerking binnen en buiten de EU? Hoe vergroten we onze veiligheid, zonder onze vrijheid op te geven? En hoe leven we samen in een wereld die een dorp is geworden?