Federale regering en regio’s bereiken akkoord over 5G-veiling

Vlaams Parlementslid Maurits Vande Reyde (Open Vld), die in het Vlaams Parlement al langer pleit voor extra concurrentie, is enorm tevreden met de beslissing en noemt ze ‘historisch’.

“De 5G-veiling heeft zeer veel vertraging opgelopen door politieke discussies. Het is een heel goede zaak dat er nu eindelijk duidelijkheid is. De telecomprijzen in Vlaanderen zijn bij de hoogste van Europa. Historische operatoren als Proximus en Telenet concurreren niet op prijs. Integendeel: ze verhogen de tarieven van hun pakketten elk jaar. De toetreding van een nieuwe speler kan eindelijk een nieuwe dynamiek brengen. 5G zal immers voor de hele telecommarkt enorm belangrijk zijn de komende decennia en op vele vlakken breedbandinternet vervangen, en dit zowel voor consumenten als voor bedrijven. Het zou schuldig verzuim zijn als we extra concurrentie opnieuw zouden uitsluiten. De politiek moet in het belang denken van de consument, niet voor het behoud van de status-quo in het voordeel van de operatoren”, zegt Vande Reyde.

“De Vlaamse overheid toonde zich de voorbije jaren sceptisch over de komst van extra concurrentie. Ik ben blij dat ze alsnog akkoord zijn gegaan met het voorstel van de federale regering. We moeten op Vlaams niveau nu snel werk maken van een echte 5G-strategie. De verdeling van de opbrengsten tussen de federale regering, Vlaanderen en Wallonië is een kwestie die bij afloop van de veiling nog geregeld moet worden. Belangrijker dan wie welk deel krijgt, is dat we de opbrengsten uit de veiling investeren in de digitalisering van onze economie en samenleving”, besluit Vande Reyde.