Gabriëls: “Deradicalisering moet aandachtspunt blijven voor de volgende regeringen”

Open Vld-kamerlid Katja Gabriëls wil dat ook de volgende regeringen aandacht blijven hebben voor de strijd tegen radicalisering. Dat heeft ze gezegd in de plenaire vergadering. Gabriëls reageert daarmee op een onderzoek van de KULeuven waaruit blijkt dat de strijd tegen radicalisering te versplinterd is over de verschillende politieke bestuursniveaus en zijn doel zou missen.

Een studie van de KULeuven uit kritische bedenkingen bij de ‘deradicaliseringsindustrie’. Volgens de onderzoekers is er sprake van een ‘versnipperd beleid’ dat ook de vertrouwenspositie van jeugdwerkers ondermijnt en moslimgemeenschappen stigmatiseert.

Gabriëls ondervroeg bevoegd minister van Jusititie Geens en lanceerde een oproep: “Er is niet één gouden oplossing om radicalisering aan te pakken. We hebben een allesomvattende aanpak nodig, in de scholen, op de straathoek, in jeugdwerking, bij politie en justitie… Daar zijn verschillende instanties voor bevoegd. Het beleid moet overzichtelijker en doeltreffender. Het werk is duidelijk nog niet af. Daarom vraag ik dat ook de volgende regeringen aandacht blijven hebben voor de strijd tegen radicalisering. De aanbevelingen van de Parlementaire Onderzoekscommissie kunnen inspiratie bieden voor de volgende regering om radicalisering aan te pakken.”