Gabriëls: “Dringend minimale dienstverlening toepassen in gevangenis van Antwerpen”

Open Vld-Kamerlid Katja Gabriëls begrijpt niet dat er vandaag geen minimale dienstverlening geldt in de gevangenis van Antwerpen, ook al werd die wet een halfjaar geleden gestemd in het parlement.

In ons land vinden geregeld stakingen plaats. Ook in de gevangenissen. Met onhoudbare situaties voor gevangenen tot gevolg.

Gabriëls: “Het recht op staken moet er zijn, maar het recht op staken is niet absoluut en stopt daar waar de rechten van anderen in het gedrang komen. Door stakingen kunnen basisrechten van gevangenen in het gedrang komen zoals wandelingen, recht op douchen, eten en medische zorg. Daarom besliste het parlement een half jaar geleden dat er ook in gevangenissen een minimale dienstverlening moest komen om de minimale basisrechten te garanderen voor de gevangenen.”

De goedkeuring van de wet vraagt dat per gevangenis een plan wordt opgemaakt waarin staat hoeveel personeelsleden aanwezig moeten zijn om een minimale dienstverlening te garanderen die overeenstemt met de mensenrechtelijke eisen. Dit gebeurt in sociaal overleg.

Gabriëls: “Maar vandaag weigeren de vakbonden in de gevangenis elk sociaal overleg. De situatie zoals ze tot op vandaag was, is een moderne rechtsstaat onwaardig. De wet moet dan ook zo snel mogelijk uitgevoerd worden.”