Gabriëls: “Regering geeft sterke impuls bij politie en gerecht”

Dinsdagochtend werden er over het hele land huiszoekingen uitgevoerd in het kader van een grootschalig drugsonderzoek. Meer dan 1.500 agenten werden op 200 verschillende locaties ingezet. “Laat dit duidelijk zijn: deze regering heeft van de aanpak van de zware en georganiseerde criminaliteit een topprioriteit gemaakt. Die resultaten mogen er zijn”, stelt Open Vld-Kamerlid Katja Gabriëls in de plenaire zitting in de Kamer.

De actie van afgelopen dinsdag vergde een lange voorbereiding, stelt minister van Justitie Van Quickenborne. “Met dank aan het bijzondere sterke werk en inzet van de politiediensten en het federaal parket, kon deze operatie zo succesvol zijn. Dat verdient een pluim”, stelt Gabriëls. De cijfers spreken voor zich: “17 ton cocaïne, 1,2 mio euro in beslag genomen, op 200 plaatsen huiszoekingen, meer dan 50 aanhoudingen, 1600 politiemensen, 1 miljard berichten van versleutelde sterk beveiligde gsm’s van Sky ECC konden ontcijferd en gelezen worden… Een huzarenstukje van onze diensten”, zegt Gabriëls. De speurders konden een miljard geheime berichten van criminelen onderscheppen. Een schat aan informatie. “Deze info kan ons enorm vooruithelpen in de strijd tegen drugs in ons land”, stelt Gabriëls.

In haar actuele vraag aan de minister van Justitie wijst Gabriëls op het belang van digitalisering en internationalisering van de criminaliteit. “We zien dat criminelen steeds vaker ook aan cybercriminaliteit doen, en vaak banden hebben met het buitenland. In dit geval gingen ze te werk via versleutelde gsm-toestellen, om zo onder de radar te blijven. Onze politiediensten mogen de boot dan ook niet missen wat betreft de cybercriminaliteit”, aldus Gabriëls. Minister Van Quickenborne en minister van Binnenlandse Zaken Verlinden benadrukken dat er sterk wordt geïnvesteerd in die tak van de politie. “Wij zijn volop mensen met IT-achtergrond aan het aanwerven. Daarvoor werd binnen de federale politie een specifieke task force opgericht”, stellen Van Quickenborne en Verlinden.

Bij die operatie werden tot nu toe 48 personen opgepakt. Voor 20 personen was dat in het kader van dossiers van de parketten van onder meer Antwerpen, Limburg, Charleroi, Luik en Oost-Vlaanderen. 28 anderen werden gearresteerd in het dossier van het federaal parket, gericht tegen het bedrijf Sky ECC en de verkopers en verdelers van de cryptofoons. “Het Openbaar Ministerie werd versterkt met 61 mensen, van wie er 56 al aan de slag zijn. Het gaat vooral om parketjuristen en administratief ondersteund personeel. Er ging ook 600.000 euro naar hoogtechnologisch materiaal, vooral voor de Federale Gerechtelijke Politie in Antwerpen en het federaal parket. Toen ik aantrad, trof ik schrijnende toestanden aan bij de Federale Gerechtelijke Politie. Daar brengen wij nu verandering in”, stelt de minister van Justitie.

Gabriëls wijst daarnaast ook op de internationale banden van de criminelen. “We horen dat de drijvende krachten achter deze drugshandel onder andere vanuit Dubai opereren. Daarom dring ik aan op internationale samenwerking om deze problematiek ten gronde aan te pakken”, besluit Gabriëls. “Drugsmiljardairs mogen zich niet verschuilen in verre oliestaten. We gaan die strijd aan, schouder aan schouder”, stelt Van Quickenborne. “Deze regering heeft veel mensen en middelen geïnvesteerd en zal dat blijven doen. Dat is de duidelijke boodschap die ik hier heb vernomen”, stelt Gabriëls