Gabriëls: “Samenwerken over partijgrenzen heen tegen seksueel geweld”

Open Vld-Kamerlid Katja Gabriëls roept alle (democratisch) politieke partijen op tot samenwerking over de partijgrenzen heen naar aanleiding van het rapport van de Hoge Raad voor Justitie over de zaak Julie Van Espen. “De strijd tegen seksueel geweld moet een prioriteit zijn voor alle politieke partijen. Daarom moeten we de krachten bundelen”, aldus Gabriëls, die hier samen met Goedele Liekens een topprioriteit van wil maken.

De Hoge Raad voor Justitie nam de zaak Julie Van Espen onder de loep en formuleerde een duidelijk rapport met verschillende aanbevelingen. Gabriëls nam die aanbevelingen al onder de arm en schreef al een wetsvoorstel om potentiële daders in afwachting van hun proces beter op te volgen.

Gabriëls: “Daders die voorlopig vrij zijn in afwachting van hun proces moeten vandaag maximaal drie maanden voldoen aan verschillende voorwaarden tot er een definitieve uitspraak volgt. Maar vaak duurt het langer dan drie maanden voor er een uitspraak ten gronde is. Wanneer het Openbaar Ministerie dan vergeet de verlenging van de voorwaarden te vragen, kan het fout lopen. Daders worden dan te weinig opgevolgd, waardoor het kan zijn dat ze nieuwe feiten plegen. Dat moeten we vermijden. We willen dat die voorwaarden onbeperkt opgelegd blijven tot er een uitspraak ten gronde is. Zo verliezen politie en justitie potentiële daders niet uit het oog.”

Maar volgens Gabriëls moet er meer gebeuren en moeten alle politieke partijen de krachten bundelen om aan de slag te gaan met de aanbevelingen van de Hoge Raad.

Gabriëls: “We moeten over partijgrenzen heen zo snel mogelijk komen tot opvolging van de aanbevelingen van de Hoge Raad. Maar een degelijke organisatie van de rechtbank door een leidinggevende is ook een must. Voor ons als liberalen is de onafhankelijkheid van justitie en dus de scheiding der machten een heilig begrip, zeker als er vonnissen moeten gemaakt worden. Maar in geen enkel geval is die onafhankelijkheid een excuses voor onverantwoordelijkheid. Wij zullen als overheid ons engagement moeten tonen op korte termijn. Als iedereen dat doet, ook op het terrein, kunnen we er misschien voor zorgen dat niemand dit ooit meer hoeft mee te maken.”