Gabriëls: “Volmachten kunnen gedurende corona-crisis kosteloos notarieel worden verleend”

De coronacrisis maakt het voor vele personen onmogelijk om zich naar een notariskantoor te begeven om een akte te tekenen. Daarom wordt er nu vaak met volmachten gewerkt. Zo’n volmacht verlenen, kost echter geld. “Maar dit zijn uitzonderlijke omstandigheden. Daarom hebben we in overleg met de notarissen wettelijk geregeld dat gedurende de crisis volmachten gratis zullen kunnen worden verleend”, zegt Open Vld Kamerlid Katja Gabriëls.

Concreet gaat het zowel om digitale als papieren volmachten. Ze moeten verleden zijn na 13 maart en vóór 30 juni en ook uitwerking hebben binnen die periode. Volmachten die gebruikt kunnen worden na die periode zijn niet kosteloos.

Vandaag is het wetsvoorstel goedgekeurd waarin de kosten voor de notarissen in die gevallen tijdelijk niet worden aangerekend. Dankzij een volgend wetsvoorstel van de minister van Financiën zullen ook de fiscale kosten tijdelijk niet betaald moeten worden. Die combinatie zal ervoor zorgen dat volmachten die verleend worden tijdens de corona-crisis en enkel geldig zijn met een beperkte duur tot en met eind juni gratis zullen zijn voor de burger. Op die manier zorgen we ervoor dat akten ook in deze moeilijke tijden op een veilige en budgetneutrale manier kunnen worden verleden.

Sommige mensen hebben echter al betaald voor het verlenen van hun volmacht. Ook daar wordt nu een mouw aan gepast. De terugbetaling gaat zowel over de fiscale kosten (vast registratierecht en recht op geschriften) als de erelonen, vacaties en kosten. Momenteel loopt overleg tussen de notarissen en de FOD Financiën om te bekijken hoe die terugbetaling praktisch geregeld kan worden.

Gabriëls dankt de minister van Financiën Alexander De Croo en de notarissen voor de constructieve samenwerking.