Chat with us, powered by LiveChat

Gerry en Geeraard, de chauffeurs van Gwendolyn

Gerry en Geeraard, de chauffeurs van Gwendolyn

In deze rubriek nemen we een kijkje achter de schermen van de politiek. Adviseur, woordvoerder, secretariaatsmedewerker of social media goeroe, ze vormen allen een onmisbare schakel in het succes van onze partijwerking. Deze editie laten we Geeraard Mareels en Gerry Vranken aan het woord, de chauffeurs van partijvoorzitter Gwendolyn Rutten.

Hoe zijn jullie in deze job gerold?

Geeraard: “Gwendolyn kwam naar het eetfestijn van onze burgemeester. Op een gegeven moment zat ze aan onze tafel. Ik zei tegen mijn vriend Pol: ‘Amai, wat een straffe madame!’ Waarop Pol: ‘Ja, daar gaan we nog van horen!’ Ik vroeg of ze eens aan mij wou denken als ze ooit een chauffeur nodig zou hebben. Twee maand later werd ze partijvoorzitter en kreeg ik een telefoontje. (glundert)”

Gerry: “Ik kende haar van de gemeenteraad in Aarschot. Op een bepaald moment sms’te Gwendolyn me met de vraag of ik voor haar wilde werken. Op Kerstavond dan nog! Ik zei meteen ja, op voorwaarde dat ik het met mijn andere activiteiten kon combineren.”

Hoe bevalt het om chauffeur van een toppolitica te zijn?

Gerry: “Ik ben het gewoon om met een dubbeldekker te rijden, dus voor mij is dit eerlijk gezegd een rustige job. Behalve dat je soms heel vroeg moet opstaan en laat thuis bent.”

Geeraard: “(lacht) Dat is voor Gerry inderdaad moeilijk. Ik heb vroeger vaak ’s nachts gewerkt. Ondertussen heb ik meer dan een miljoen kilometer afgelegd, dat is twintig keer rond de wereldbol!”

Is het niet lastig om zo onregelmatige uren te hebben?

Gerry: “Daarom wisselen we elke week af. Wanneer je moet werken, heb je niet echt een leven. Tussen 6u en 9u vertrekken en pas na middernacht thuis komen. Maar de week erna maak je dat dan goed. Want anders houd je die uren en dat tempo niet vol.”

Geeraard: “Soms is het lastig. Maar ik zeg altijd: ‘Ooit vind je de job van je leven. Maar je moet je wel willen bukken om ze op te rapen.’ Ik word deze job nooit beu.”

Gerry: “Het lange wachten is soms wat vervelend. Geeraard maakt er dan een gewoonte van om een wandeling te maken. Ik ga liever iets eten. (grijnst)”

Mensen uiten soms kritiek op het feit dat toppolitici een chauffeur hebben. Is dat echt nodig?

Geeraard: “Ja. Gwendolyn stapt in en ze begint te werken. Telefoneren, pers lezen, dossiers doornemen… Van ’s ochtends vroeg tot ’s avonds laat. We rijden heel het land rond voor bezoeken, speeches en vergaderingen. Dat is een vermoeiend ritme. Je moet beseffen: wij doen dit om de beurt een week, maar voor toppolitici is het elke week zo!”

Gerry: “Zonder chauffeur? Ik denk dat er dan ongelukken zouden gebeuren. Lange dagen en korte nachten, dan ben je ’s avonds pompaf. En ze wint een vijftal uren per dag door te werken in de auto.”

Vraagt ze soms jullie advies?

Geeraard: “Ja, constant. We vertellen haar veel zaken die we horen wanneer we onder de mensen komen op café bijvoorbeeld. Ze vraagt daar zelf naar en ze luistert dan ook echt.”

Gerry: “Mensen begrijpen vaak de beslissingen van de politiek niet, omdat ze geen zicht hebben op het hele plaatje. Wij hebben daar wat meer zicht op, en meestal kan ik haar keuzes dus goed begrijpen.”

Geeraard: “Bijvoorbeeld nu, met dat gedoe over paars-geel of paars-groen. Ik zeg dan…” (wordt onderbroken door Gerry)

Gerry: “Geeraard, daar gaan we nu toch niet over beginnen, hé! (lacht)”



Schrijf je in op onze nieuwsbrief InschrijvenSchrijf je in op onze nieuwsbrief