Gezinshereniging: pas na 5 jaar recht op werkloosheidsuitkering

Wie naar hier komt, moet hier ook bijdragen aan onze samenleving en welvaart, stelt minister van Asiel en Migratie Maggie De Block. Daarom wil ze strengere regels voor gezinshereniging. Wie naar hier komt mag vijf jaar geen werkloosheidsuitkering krijgen. Daarnaast wil ze vluchtelingen in eigen regio opvangen en aan de Europese buitengrenzen. Daar kunnen ze hun asielaanvraag indienen. Illegaal naar hier komen, zal volgens de liberale politica dan ook niet meer lonen.

“Wie naar hier komt moet hier ook bijdragen aan onze samenleving en welvaart. Daarom willen we strengere regels voor gezinshereniging. Wie naar hier komt mag vijf jaar geen werkloosheidsuitkering krijgen. Maar we zorgen wel voor een betere begeleiding naar een job en betere ondersteuning. Het is een verhaal van geven en nemen”, aldus Maggie De Block

Migratie kan je volgens de minister enkel internationaal en Europees ten gronde aanpakken. “We bewaken de Europese buitengrenzen, zodat de binnengrenzen open kunnen blijven. Die open binnengrenzen zijn de essentie van Europa en de motor van onze economie. Kijk maar naar heel de Brexit-ellende”, benadrukt ze. “We vangen vluchtelingen op in eigen regio en aan de Europese buitengrenzen. Daar kunnen ze hun asielaanvraag indienen. Illegaal naar hier komen, zal dan ook niet meer lonen. Ook de onmenselijke mensensmokkel kunnen we op die manier een halt toeroepen”

De Block pleit voor een verderzetting van het streng en rechtvaardig asielbeleid dat ze 8 jaar geleden in het leven heeft geroepen. “Wie echt op de vlucht is geven we bescherming. Maar wie geen asiel krijgt sturen we terug, desnoods gedwongen. Een ‘nee’ is ook een ‘nee’. Ik aanvaard niet dat men procedures rekt en misbruikt in de hoop een ‘nee’ alsnog te kunnen ombuigen naar een ‘ja’”, zo besluit ze.