Goedele Liekens: “IS-strijders niet terughalen, maar ginds berechten”

Open Vld-Kamerlid Goedele Liekens vindt niet dat we IS-strijders terug naar België moeten halen. “IS-strijders zijn mensen die ervoor gekozen hebben om onze samenleving de rug toe te keren. Die hebben hier geen plaats. Ze mogen nooit naar ons land terugkeren. We moeten hen internationaal berechten”, aldus Liekens.

Na het Turkse offensief in Noord-Syrië zijn er heel wat mensen terecht ongerust over wat er nu moet gebeuren. Zeker in ons land, waar mensen de aanslagen van 22 maart nog niet vergeten zijn. Sommigen vinden dat ons land IS-strijders actief terug moet halen naar België om ze hier te berechten. Open Vld-Kamerlid Goedele Liekens vindt dat geen goed idee.

Liekens: “Belgen die vertrokken zijn uit ons land en de keuze gemaakt hebben om mee te strijden met IS zijn geen ‘sjakosjendiefkes’. Ze hebben onze maatschappij de rug toegekeerd. Als we ze actief terug halen en hier berechten, bestaat het risico dat ze enkel veroordeeld worden voor lidmaatschap aan een terroristische organisatie, maar niet vervolgd worden voor de vreselijke misdaden die ze ginds begaan hebben. De meeste bewijzen, de getuigenissen en bezwarend materiaal bevindt zich in het land van het misdrijf.  Daarom pleit mijn partij voor internationale samenwerking en pleiten we ervoor om de strijders in de regio te berechten, op basis van getuigenissen en bewijsmateriaal dat daar wordt vergaard.”

Liekens benadrukt wel dat ze voorstander is om kinderen terug te halen.

Liekens: “Kinderen zijn niet verantwoordelijk voor de daden van hun ouders, maar onschuldig. Ik heb in mijn functie van UN goodwil ambasdassador de kampen meermaals bezocht en de toestand kunnen inschatten. Door hen ginder te laten riskeren we niet enkel een gigantisch veiligheidsprobleem, maar ook een humanitair probleem.”