Goedele Liekens waarschuwt voor een toename van het huiselijk geweld

De strenge Corona-maatregelen zijn een gevaarlijke cocktail voor de escalatie van huiselijk geweld, zo vreest Open Vld-Kamerlid Goedele Liekens.  De uiteraard terechte oproep om thuis te werken en zoveel mogelijk ’in uw kot’ te blijven, kan voor een toename van het huiselijk geweld zorgen. “Het voortdurend op elkaars lip zitten kan zeker bij kwetsbare gezinnen problemen teweegbrengen. We moeten ook oog hebben voor het geestelijk welzijn”, aldus Liekens.

Het coronavirus houdt ons land in de greep. Om de verdere verspreiding van het virus tegen te gaan vraagt de federale regering ons allemaal om thuis te blijven en thuis te werken.

Liekens: “Blijf in uw kot, luidt terecht het advies. Maar voor veel mensen is ‘hun kot‘ geen veilige thuishaven. Huiselijk geweld, seksueel geweld, psychische mishandeling zijn in sommige gezinnen helaas realiteit. Zeker nu, nu iedereen op elkaars lip zit; de hele dag samen thuis met partner en kinderen. Geen uitlaatklep in je favoriete sport of (fysieke) arbeid . Geen vrienden om mee te gaan praten of op café of in de hobby-club te ontladen, Zo’n gebrek aan sociaal netwerk en isolement zijn risicofactoren voor familiaal geweld. Tel hierbij nog meer angst en stress en je krijgt een gevaarlijke cocktail die kan leiden tot een escalatie van familiaal geweld.”