Hearing Tommelein: eerste energie-atol realiseren, pleidooi voor lokaal gevangen vis

“Momenteel wordt zowat 85% van de vis die we eten ingevoerd. En vele soorten zijn bedreigd”, pleitte Bart Tommelein in een persoonlijke oproep. Daarom brak hij, met enig enthousiasme, een lans voor lokaal gevangen schaaldieren als garnalen en kreeft, en vissen als rode poon, zeebaars, makreel, pladijs of heek. “Maar ook vissoorten die we minder kennen, zoals de steenbolk, die trouwens massaal aanwezig is rond de funderingen van de windmolens op zee”.

Energie-atol in 2019 operationeel

Tommelein blikte ook al vooruit naar de aanleg van een energie-atol voor de kust, wat een wereldprimeur zou zijn. Daarvoor werden tijdens de vorige legislatuur al stappen gezet. Tommelein wil de concessie voor de bouw in het voorjaar van 2015 afleveren en hoopt dat in 2017 de milieuvergunning kan volgen, in samenspraak met de gewesten. Het atol zal volgens Tommelein niet worden gesubsidieerd. Er is sprake van vijf geïnteresseerde partners.

Nog op het vlak van alternatieve energie wil de staatssecretaris voor de Noordzee de capaciteit van de windmolens op zee minstens verdubbelen. Vandaag zijn er 182 windmolens op zee, met een capaciteit om 600.000 gezinnen te bevoorraden. Voor Tommelein mag dat toenemen naar 1,2 miljoen gezinnen, ofwel het equivalent van twee grote kerncentrales. Bedoeling is ook met een stopcontact op zee (Belgian Offshore Grid) de geproduceerde elektriciteit efficiënter aan land te brengen. Wel waarschuwde de staatssecretaris niet te willen investeren in iets dat economisch niet efficiënter is.

Aandacht voor ecologie en watersporten

Tommelein wil ook positieve maatregelen naar voren schuiven om de achteruitgang van de ecologische toestand van de zee te stoppen. Zo kan het energie-atol misschien worden ingericht als broedplaats voor meeuwen, kan het stopcontact op zee een rustplaats bieden aan zeehonden en zijn de windmolenparken uitgelezen plaatsen om actief natuur te creëren, luidde het.

Tot slot kondigde Bart Tommelein aan dat hij het volledige Koninklijk Besluit over de watersporten tegen het licht wil houden, samen met de watersportverenigingen. “We moeten een situatie vermijden waarbij een wereldkampioen kitesurfen naar het buitenland moet gaan omdat hij hier aan zee niet kan oefenen bij windsnelheden die daarvoor nodig zijn”, aldus nog Tommelein.

Bron: Belga