Chat with us, powered by LiveChat

Hulpverleningsnummer 1722 al goed ingeburgerd: bijna 100.000 oproepen in 2020

Hulpverleningsnummer 1722 al goed ingeburgerd: bijna 100.000 oproepen in 2020

“Het hulpverleningsnummer 1722 is op 3 jaar tijd al goed ingeburgerd bij de Belgen” stelt Kamerlid Jasper Pillen (Open Vld) vast. Hij vroeg de cijfers op bij minister van Binnenlandse Zaken Verlinden. Het nummer 1722 wordt geactiveerd wanneer het KMI een code geel, oranje of rood afkondigt. Dit betekent dat er storm, onweer of felle neerslag wordt verwacht. Ook vandaag is het nummer geactiveerd door het stormweer.

“In 2020 werden 99.604 oproepen geregistreerd op dit nummer. De drie stormen Ciara (8-12 februari), Dennis (15-17 februari) en Odette (25-27 september) alleen al waren goed voor meer dan 83 000 oproepen”, stelt Pillen vast. In de provincie Oost-Vlaanderen werden het meeste oproepen gedaan (19 000), in Brussel het minst (1360). Kustprovincie West-Vlaanderen zit in de middenmoot met 10 600 oproepen.

Pillen is alvast enthousiast over de plannen van de minister: “Verschillende hulpverleningszones beschikken al over een elektronisch loket waarmee de burger al online een interventie van de brandweer kan aanvragen als de situatie niet levensbedreigend is. De komende maanden wordt nu ook een elektronische loketfunctie van het nummer 1722 gelanceerd via de website 1722.be.” Er was in januari 2021 al een positief geëvalueerde stresstest met de hulpverleningszones van de provincie Oost-Vlaanderen en de diensten van de FOD Binnenlandse Zaken. Een gebruikstest en connectiviteitstesten zullen nu snel volgen, laat de minister nog weten.

“Nu blijkt dat het nummer 1722 op korte tijd al goed ingeburgerd is, is het zeer positief dat er nu wordt ingezet op andere kanalen om niet-dringende hulpverlening te verkrijgen. Zowel voor de burger als voor de hulpverleners kan dit de efficiëntie alleen maar verhogen”, aldus Pillen.



Schrijf je in op onze nieuwsbrief InschrijvenSchrijf je in op onze nieuwsbrief