Inkomsten uit erfbelastingen dalen: Vlaming laat jaarlijks 11,7 miljard euro na en betaalt daarop 1,2 miljard

Vorig jaar lieten alle Vlamingen samen 11,7 miljard euro na, waarop in totaal 1,2 miljard euro aan erfbelastingen werd betaald. Zo blijkt uit het antwoord van Vlaams minister van Financiën Matthias Diependaele op een schriftelijke vraag van Open Vld-parlementslid Maurits Vande Reyde.

Vlaams Parlementslid Maurits Vande Reyde (Open Vld) stelde deze vraag om zicht te krijgen op de omvang en de samenstelling van de nalatenschappen in Vlaanderen van de voorbije jaren. Uit het antwoord van minister Diependaele kunnen we afleiden dat alle Vlamingen in 2019 een totaal van 11,7 miljard euro nalieten. Daarvan maken onroerende goederen 4,3 miljard (of 36,9%), roerende goederen 6 miljard (of 51,5%) en de gezinswoningen 1,3 miljard (of 11%) uit. De familiale ondernemingen waren vorig jaar goed voor 75,9 miljoen (of 0,6%).

Opvallend: in vergelijking met vorige jaren is er een daling van 12,8% in het geïnde bedrag en 3,4% op de totale erfeniswaarde. Dat is te wijten aan de verlagingen van tarieven en andere hervormingen die de voorbije jaren zijn doorgevoerd. Zo zijn er nieuwe vrijstellingen ingevoerd, bijvoorbeeld voor de samenwonende partner en langstlevende echtgenoot. Ook de hoogste tarieven voor sommige categorieën (zoals broers, zussen en anderen) werden sterk verlaagd. Tenslotte is er ook een federale hervorming geweest, waarbij het deel van de nalatenschap waarover mensen zelf kunnen beslissen, werd vergroot. Daardoor wordt er meer nagelaten aan partners en anderen.

“De daling van deze inkomsten zijn een goede zaak. Erfbelastingen blijven belastingen op verdriet en zijn voor mij de meest onrechtvaardige van allemaal. We moeten verdergaan op deze weg van verlaging. We hebben daarom nu ook de zogenaamde ‘vriendenerfenis’ ingevoerd, waarmee je voordeliger kan nalaten aan personen die je zelf kiest. Dat zal de erfbelastingen nog verder doen dalen met 12 miljoen euro”, zegt Vande Reyde. “Dit zijn stuk voor stuk goede en noodzakelijke stappen. Er is niks liberaals aan op het einde van iemands leven dingen te belasten die al veel belast zijn geweest.”

Aanslag-jaarOnroerendRoerendGezinswoningFamiliale ondernemingEindtotaal
20154.590.530.5915.765.786.5021.128.771.40286.829.42411.571.917.918