Janssens: “Vaste prijs voor een ambulancerit is sterke vooruitgang”

60 euro, zoveel betaal je straks als patiënt voor de tussenkomst van een 112-ambulance. Met een nieuw facturatiesysteem zorgt minister van Volksgezondheid Maggie De Block (Open Vld) voor duidelijkheid. Het systeem treedt in werking op 1 januari 2019. “Ik ben erg tevreden dat we deze langverwachte hervorming in de Kamer hebben gestemd. Een vooruitgang voor de patiënt”, stelt liberaal Kamerlid Dirk Janssens vast.

Vanaf 1 januari 2019 betaal je als patiënt steeds €60 voor een tussenkomst van een 112-ziekenwagen, ongeacht waar je je bevindt, van waar de ziekenwagen moet komen of naar welke spoedgevallendienst je wordt vervoerd. “Momenteel is het een absurde situatie waarbij de ene persoon veel meer moet betalen omdat hij verderaf woont. Dat is niet rechtvaardig”, zegt Janssens.

Dankzij het nieuwe, eenduidige systeem weet de patiënt op voorhand waar hij aan toe is. Patiënten hoeven ook geen attest meer in te dienen bij het ziekenfonds en ze zullen gemiddeld minder betalen dan vandaag. “Naast het feit dat dit een enorme vooruitgang is op vlak van transparantie, is het ook een administratieve vereenvoudiging voor de mensen. Dat is een goede zaak”, besluit Janssens.