Chat with us, powered by LiveChat

Kamerlid Verhaert verheugd over nieuwe NMBS app: “Hopelijk zit de NMBS hiermee op de trein van de digitalisering.”

Kamerlid Verhaert verheugd over nieuwe NMBS app: “Hopelijk zit de NMBS hiermee op de trein van de digitalisering.”

Om het risico op overbezetting van de treinen te voorkomen stelde kamerlid Marianne Verhaert reeds in mei een druktemelder in de NMBS-app voor. Vandaag lanceert de NMBS een nieuwe app ‘Movesafe’ die informatie biedt over de verwachte bezettingsgraad van de treinen. Zo kunnen flexibele reizigers hiermee rekening houden bij het plannen van hun reis. Een eerste goede stap in de digitalisering van de NMBS vindt Verhaert (Open Vld), die hoopt op meer.

Veel reizigers vermijden het openbaar vervoer omdat zij vrezen op een overvolle bus of trein te moeten zitten. Zeker in de spits, waar in normale tijden tot 5 keer meer reizigers tegelijk de trein nemen is het probleem van spreiding groot. De NMBS lanceert daarom vandaag de Movesafe-app die klanten de mogelijkheid biedt om de drukte op een gekozen trein te raadplegen. Via kleurcodes wordt de werkelijke bezettingsgraad van een trein getoond zodat de reiziger alsnog kan kiezen een andere trein te nemen. “De bezettingsgraad is de achilleshiel om het openbaar vervoer veilig te houden. Reizigers maximaal spreiden is de opdracht en met deze slimme app geeft de NMBS de nodige informatie aan de reiziger geven om de veiligheid op de trein te verhogen.”, vindt Marianne Verhaert (Open Vld), die reeds in juni pleitte voor een druktemelder app. “Hopelijk vinden de reizigers snel de weg naar de nieuwe app, want in de bestaande app zal de functie niet verschijnen. Voorlopig zullen reizigers dus met twee apps naast elkaar moeten werken.”

De MoveSafe-app is namelijk nog niet geïntegreerd in de bestaande NMBS-app. Voor het aankopen van tickets blijft de bestaande app de gekozen weg. Het gaat om een overgangsfase want binnen enkele maanden zullen de routeplanner, de bezettingsgraadmeter en de ticketingfunctie in een nieuwe app worden geïntegreerd. “Hopelijk kan de integratie snel gebeuren en kan de NMBS eindelijk op de trein van de digitalisering stappen. Een gemakkelijker systeem om tickets via de telefoon aan te schaffen is dringend nodig. Maar de innovatie kan en mag nog een stapje verder gaan. Een bezettingsgraad voor fietsplaatsen op de trein, de uitrusting van een trein met bv. airco, een aanduiding van de rolstoeltoegankelijkheid van een bepaalde trein, … Het is allemaal info die de reiziger kan helpen om zijn treinreis nog aangenamer te maken.”, besluit Verhaert.



Schrijf je in op onze nieuwsbrief InschrijvenSchrijf je in op onze nieuwsbrief