“Klimaatbeleid vergt in de eerste plaats een draagvlak”

Deze week raakte bekend dat 11 bekende Vlamingen de overheden willen dagvaarden voor een ontoereikend klimaatbeleid. Met hun actie vragen ze meer aandacht voor het klimaatprobleem. Schilt heeft respect voor deze vraag. “De dagvaarding lijkt me wel niet de juiste manier, maar de kern van de zaak is dat het beleid inderdaad aandacht moet hebben om de klimaatuitdaging aan te pakken. De Vlaamse regering doet alvast het nodige,” zegt Schiltz. Die benadrukt echter dat een goed klimaatbeleid maar resultaten zal boeken als er een draagvlak voor is bij burgers en bedrijven.

“Een goed initiatief is alvast de zogenaamde burgemeestersconvenant,” zegt Schiltz. Met die convenant engageren steden en gemeenten zich om zeer specifieke en concrete maatregelen te nemen op lokaal vlak. “Op die manier verbeteren we het klimaat van onderuit en zorgen we voor draagvlak.”

Schiltz waarschuwde echter dat de budgettaire situatie niet toelaat om miljoenen euro’s uit te trekken voor nieuwe maatregelen. “We zullen creatief moeten zijn, want door de jarenlange oversubsidiëring van groenestroom dient er nog een factuur van 1,2 miljard euro te worden weg gewerkt,” zegt Schiltz.