Lachaert: “Nu maatregelen versoepelen, rekenen we op burgerzin en gezond verstand”

De Nationale Veiligheidsraad versoepelt opnieuw de maatregelen tegen het coronavirus. Zo mogen vanaf 10 mei gezinnen vier vaste gasten uitnodigen en mogen alle winkels op 11 mei weer openen. “Met deze vrijheid komt ook een grote verantwoordelijkheid. Als burgers moeten we nu ons gezond verstand gebruiken en alle voorzorgsmaatregelen blijven opvolgen”, zegt Open Vld fractieleider Egbert Lachaert.

De Kamer debatteerde vanmiddag over de beslissingen van de Nationale Veiligheidsraad. Lachaert loofde de communicatie van de premier. “De beste stuurlui staan altijd aan wal. Maar gisteren communiceerde u met ‘power’ en ‘to the point’ alle beslissingen aan de bevolking die uitkeek naar meer perspectief op een terugkeer naar het normale leven.”

Vanaf zondag 10 mei mag elk gezin maximaal vier vaste personen ontmoeten, bij voorkeur buiten en altijd op een veilige afstand. De dag erna mogen alle handelaars hun zaken weer openen. “Dit zijn belangrijke stappen, zowel voor het welzijn van de bevolking als voor onze economie.”

Meteen ontstond er discussie over deze maatregelen, maar Lachaert wijst op de verantwoordelijkheidszin en gezond verstand. “Natuurlijk is het onmogelijk om elk aspect van ons leven en onze hele handel en wandel in waterdichte regels, wetten of KB’s te gieten. Dat is ook niet wenselijk.  Nu we meer vrijheid krijgen, groeit ook onze individuele verantwoordelijkheid. We hebben nu vooral nood aan gezond verstand om het coronavirus onder controle te houden. Want daarom doen we dit. We moeten de druk op onze gezondheidswerkers draaglijk houden en zoveel mogelijk levens redden.”

Als we allemaal volhouden en de regels zoals sociale afstand en beperkte contacten blijven respecteren, komt er perspectief op verdere versoepelingen. “Stap voor stap kunnen we onze vrijheid terugwinnen, maar we hebben dit dus zelf volledig in eigen hand. We hebben momenteel nog een lange weg te gaan. Denk aan onze horeca, toerisme en eventsector.

Ook zij verdienen perspectief. Laten we dus allemaal onze burgerzin tonen”, besloot Lachaert.