Lachaert: “Onverantwoord dat één vakbond de stijging van de minimumlonen blokkeert”

Open Vld-Kamerlid Egbert Lachaert vindt het niet kunnen dat het nochtans afgesproken interprofessioneel akkoord niet wordt uitgevoerd. Daardoor kunnen de minimumlonen niet stijgen. “Eén vakbond blokkeert de verhoging van de minimumlonen, waardoor mensen gemiddeld 90 euro per maand minder verdienen. Dat is onverantwoord”, aldus Lachaert.

In februari van dit jaar hebben de sociale partners binnen de Groep van 10 het interprofessioneel akkoord voor de periode 2019-2020 gesloten. Dat akkoord bevat een hele reeks bepalingen, over de maximale marge voor loonstijgingen bovenop de index, over de besteding van de welvaartsenveloppe, over outplacement na ontslag enz. Maar dus ook over de minimumlonen.
Er is toen beslist om de minimumlonen te laten stijgen vanaf 1 juli van dit jaar  met 1,1 procent bovenop de index. Maar wat zien we vandaag? Het akkoord wordt niet uitgevoerd. Resultaat? Geen verhoging van de minimumlonen. Volgens de liberale vakbond betekent dit dat mensen met een minimumloon vandaag 90 euro per maand mislopen. Ook is het onzeker of de verdere afgesproken verhoging van 2,4 procent zal uitgevoerd worden.

Lachaert: “Wij zijn voor extra koopkracht voor werknemers met een laag loon. Als we onze werkzaamheidsgraad omhoog willen, en daarvan zeggen zo goed als alle partijen dat het hun ambitie is, dan moeten we werken aantrekkelijker maken! Het verschil tussen een loon en een uitkering moet groter. Het kan toch niet zijn dat mensen die elke dag opstaan, gaan werken en hun best doen het einde van de maand niet halen? Wie werkt, moet daarvoor beloond worden. Daarom moeten alle vakbonden het interprofessioneel akkoord uitvoeren, zodat de minimumlonen met gemiddeld 90 euro per maand zullen stijgen, zoals afgesproken.”

Lachaert wijst er ook wel op dat de rekening niet mag doorgeschoven worden naar de belastingbetaler.

Lachaert: “Koken kost geld, en we krijgen toch de indruk dat de sociale partners aan het koken zijn met geld van de belastingbetaler. We nodigen hen dan ook uit, indien zij voorstellen op tafel leggen die een budgettaire kostprijs hebben, om meteen aan te geven op welke andere uitgavenposten zij willen besparen. Als een verhoging van het minimumloon leidt tot extra loonkosten voor de werkgevers, dan heeft dat een negatieve impact op de werkgelegenheid. Dat moeten we ten allen tijde vermijden. Vandaar dat er binnen de Groep van 10 ook gesproken wordt over compensaties voor de werkgevers, zodat de loonkost niet ontspoort in de betrokken sectoren.”

Lachaert dringt er op aan dat de regering betrokken wordt bij het verdere sociaal overleg.