Lachaert & Van Quickenborne: “Vervang maaltijdcheque door nettoloon”

Open Vld’er Rik Daems lanceerde als senator in 2013 zijn wetsvoorstel om het systeem van de maaltijdcheques te moderniseren. Met succes: in 2014 besloot de federale regering om de papieren maaltijdcheque vanaf 1 oktober 2015 af te schaffen en te vervangen door de elektronische variant. Begin 2016 gaat de papieren cheque uit omloop. Hij bleef echter ijveren voor de vervanging van de ‘aftandse voedselbonnen’ door een nettovergoeding op de loonbrief. Kamerleden Egbert Lachaert en Vincent Van Quickenborne zetten zijn werk nu verder in de Kamer en dienden een wetsvoorstel in samen met CD&V collega’s Stefaan Vercamer, Nahima Lanjri en Sonja Becq.

Lachaert: “Deze maaltijdcheques zijn niet meer dan een stuk onbelaste kostenvergoeding en een achterpoortje om de hoge loonkosten te drukken. We willen de vergoeding niet afschaffen, maar vervangen door een parafiscaal voordelige maaltijdvergoeding die netto op de rekening van de werknemer wordt gestort. Het huidige systeem kost de winkels, horeca, werkgevers én werknemers immers hopen geld”, aldus Egbert Lachaert.

Die administratieve en overheadkost van het huidige maaltijdchequesysteem loopt op tot maar liefst €95 miljoen. De Dienst Administratieve Vereenvoudiging van de Federale Overheid berekende op basis van een administratieve lastenmeting dat de afschaffing van de maaltijdcheque een voordeel oplevert van 68 miljoen euro voor de handelaars, 13 miljoen euro voor de bedrijven door lagere administratie- en beheerskosten en van 14 miljoen euro voor de werknemers door ongebruikte en verloren cheques.

“Het vervangen van de maaltijdcheques zou dus een aanzienlijke administratieve vereenvoudiging, lastenverlaging én dus economische stimulans betekenen. Wanneer de papieren maaltijdcheques begin 2016 volledig uit omloop zijn, zal de overheadkost al aanzienlijk gedaald zijn. Maar we willen ze volledig wegwerken”, aldus Van Quickenborne.

In 2014 werden 334 miljoen maaltijdcheques uitgegeven, die door 1,65 miljoen werknemers werden gebruikt. Zo’n 60 procent van hen heeft een elektronische kaart, 40 procent gebruikt nog papieren cheques. De Kamerleden verwachten geen switch in het koopgedrag door het schrappen van de maaltijdcheque gezien de ontvangers voedselproducten zullen blijven aankopen.