Lachaert wil privacycommissie horen in Kamer over hold-up persoonsgegevens door Facebook

Lachaert: “Onze regering besloot een afzonderlijke staatssecretaris aan te stellen voor privacy. Dat is in deze moderne tijden een belangrijk thema.” De liberale volksvertegenwoordiger vindt dat het nieuwe privacybeleid van Facebook dat al over twee weken in werking treedt, een hold-up pleegt op onze persoonsgegevens. “Het bedrijf geeft zichzelf quasi-ongelimiteerd toegang tot het surfgedrag, de contactpersonen, berichten, Instagram gegevens, foto’s en filmpjes van de gebruikers.  We moeten de vaak onwetende gebruikers informeren en beschermen, middels optreden van de privacycommissie of desnoods strengere privacywetgeving.”

Staatssecretaris Tommelein stelde dat de privacycommissie bevoegd is om te toetsen of de nieuwe privacyregels van Facebook buitensporig zijn. Hij verwees ook naar de Europese Verordening die in de steigers staat om de privacy van de Europese burgers beter te kunnen beschermen. Tommelein pleitte tijdens de Raad van ministers over privacy ook voor een sterke Europese privacywaakhond om burgers te beschermen tegen overdreven beslag op persoonsgegevens van burgers. Een gezamenlijk Europees initiatief zal meer zoden aan de dijk brengen dan 28 aparte.

Tommelein wees er op dat hij de adviezen van de privacycommissie in dit dossier nauwgezet opvolgt, maar stelde ook voor eventueel de Belgische privacywetgeving aan te passen.

In afwachting stelde Lachaert samen met Kamerlid Stefaan Van Hecke voor de privacycommissie uit te nodigen in de bevoegde Kamercommissie Justitie om na te gaan welke initiatieven mogelijk zijn ter bescherming van de Facebookgebruikers.