Leysen: “Gerichte én tijdelijke maatregelen op energiefactuur moeten doelmatig zijn, een algemene btw-verlaging is dat niet”

De energieprijzen swingen al maanden de pan uit. Gezinnen kunnen moeilijk de eindjes aan elkaar knopen. Het bedrijfsleven verliest concurrentiekracht. Hoe kunnen we op deze kostelijke energiegrillen een financieel haalbaar antwoord bieden?  “Als Open Vld staan wij open voor mogelijke nieuwe maatregelen om deze bittere pil tijdelijk te verzachten”, stelt liberaal Kamerlid Christian Leysen. “Dit moet doelmatig, sociaal verantwoord, maar ook financieel haalbaar zijn. De factuur komt vroeg of laat op het bord van de belastingbetaler terecht.”

De energiemarkt kent hoogtes en laagtes. Er zullen altijd schommelingen zijn. Maar de laatste maanden bereiken de prijzen ongeziene hoogtes. Energie is nochtans absoluut noodzakelijk. Een alleenstaande moeder of vader en hun kind(eren) moeten zich kunnen verwarmen. Een bedrijfsleider heeft stroom nodig om zijn fabriek draaiende te houden. Gezinnen en bedrijven lijden onder de hoge energiefactuur. Onzekerheid troef.

Niet de verwarming van privé-zwembad financieren

“We staan open voor mogelijke nieuwe maatregelen om de bittere pil te verzachten, maar we hoeven niet de verwarming van een privézwembad goedkoper te maken”, onderstreept Leysen. “We moeten ook letten op de financiële haalbaarheid voor de overheid.”

Factuur van morgen in het oog houden

Gisteren deed het voorstel van een btw-verlaging de ronde. “Maar is dat wel de juiste maatregel?”, vraagt liberaal Kamerlid Christian Leysen zich vandaag af tijdens het vragenuurtje in de Kamer. “Bereiken we daar niet het tegenovergestelde mee? En wat met de enorme budgettaire kost? Want die factuur komt vroeg op laat op het bord van de belastingbetaler terecht.” De kostprijs van extra ingrepen moet juist ingeschat worden : een algemene verlaging van btw op elektriciteit en gas  zou wellicht 1 tot 2 miljard kosten en schiet zijn doel voorbij.

Wanneer we nieuwe maatregelen nemen, staan voor Leysen drie criteria voorop: ze moeten doelmatig, sociaal verantwoord en financieel haalbaar zijn. “Hoeveel extra geld leveren de huidige energieprijzen op voor de schatkist?” Ook onze premier Alexander De Croo sloot zich deze namiddag daarbij aan in de Kamer.

Dit moet volgens Leysen ook binnen het energiebeleid passen. “Duurzaam en betaalbare energiebeleid moet burgers niet alleen aan sporen hun energiegebruik te temperen,  maar vooral aansporen om verder te investeren in energie-efficiëntie via isolatie en zonnepanelen. Tevens moeten we ervoor zorgen dat de producenten verder investeren in koolstofneutrale energie via onder meer een ‘groene’ kernoverstap, en last but not least – moeten we ervoor zorgen de lasten uit de factuur halen die er niet thuis horen. Dat laatste zal vooral op gewestelijk vlak moeten gebeuren.”