Leysen: “Teken een duidelijke toekomstvisie uit voor de NMBS”

Open Vld-Kamerlid Christian Leysen wil dat er dringend werk wordt gemaakt van een duidelijke toekomstvisie voor de NMBS. ”Veel belastinggeld vloeit naar ons openbaar vervoer, maar een algemene visie ontbreekt. De NMBS moet zich dringend klaarstomen voor de toekomst”, aldus Leysen.

De CEO’s van NMBS en Infrabel waren gisteren te gast in de commissie Mobiliteit. Beide CEO’s vroegen bijkomende middelen om de reizigersgroei te kunnen opvangen. De CEO van de NMBS stelde zich ook openlijk de vraag wat de visie is van de politiek op de NMBS.

Leysen: “Het openbaar vervoer heeft in de toekomst een belangrijke rol te spelen.  Maar dan moet de volgende jaren eindelijk een geïntegreerd beleid tot stand komen, waarin alle beleidniveaus de handschoen opnemen. Dit debat moet van hoog tot laag worden gevoerd: federaal, deelstaten en steden en gemeenten verenigd in de nieuwe vervoerregio’s. Een sterke regulator en een klantgerichte infrastructuurbeheerder die het spoorwegnet optimaler benut, moet nieuwe spelers op de binnenlandse markt vanaf 2023 ook een faire toegang geven. Het is aan de NMBS om de volgende jaren in de voetsporen te treden van Bpost en Proximus en gewapend te zijn tegen de concurrentie. Anders dreigt een Sabena-scenario”

Leysen is alvast tevreden dat de NMBS de eerste stappen zet om een visie uit te werken.

Leysen: “Het voorstel van de CEO van de NMBS om het Planbureau, de FOD Mobiliteit, de NMBS en Infrabel te laten samenwerken om een duidelijke toekomstvisie voor de spoorwegen uit te werken is alvast een goede stap. Ik ondersteun dat idee. Ik denk alleen dat we verder moeten gaan. Dat we – zoals men in Zwitserland en Nederland heeft gedaan – werk moeten maken van een duidelijke en gedragen visie op de mobiliteit van de toekomst. Een visie die daarna stelselmatig op het terrein kan uitgerold worden en waarbij de reiziger, de pendelaar, de autobestuurder, de klant, centraal staat.”