Leysen: “Zonder arbeidsmarktbeleid, geen goed relancebeleid”

De Tijd kopt vandaag: ‘Bedrijven krijgen vacatures nu al niet meer ingevuld’. “Dat betekent goed en slecht nieuws. Het wijst op economisch optimisme: op ondernemersvertrouwen op het hoogste peil sinds 2007. Maar er is ook slecht nieuws. De arbeidsmarkt is te krap. Bedrijven en administraties vinden moeilijk mensen om de vacatures in te vullen. We moeten werk maken van de structurele mismatch op de arbeidsmarkt”, stelt Christian Leysen, liberaal Kamerlid. Hij roept Minister Dermagne op om moedig en snel de hervorming van de arbeidsmarkt in gang te zetten conform het regeerakkoord.

Vandaag ligt de tewerkstellingsgraad op 70%. Dat is 10% onder het streefdoel van deze regering, een streefdoel dat we trouwens nodig hebben om  onze sociale zekerheid te kunnen blijven financieren, benadrukt Leysen.

Hij wijst erop dat de structurele mismatch op de arbeidsmarkt is niet weggevaagd door corona. “Integendeel, de mismatch is alleen maar groter geworden! Daarom trekken bedrijven en administraties aan de alarmbel. De lijst met knelpuntberoepen blijft groeien en bedrijven vrezen dat het personeelstekort zal leiden tot het mislopen van omzetgroei en zelfs omzetdalingen. Economische groei hebben we nodig om de gemaakte schulden van de corona-crisis  terug te betalen”, stelt Leysen.

“We zien een wake-up-call vanuit de bedrijven: ze hebben mensen tekort. Dit is problematisch en een mentaliteitsshift dringt zich duidelijk op, anders zal de doelstelling van 80% werkzaamheidsgraad moeilijk haalbaar zijn”, stelt Leysen.

Daarnaast wijst hier erop dat in ons land het verschil tussen werken en niet-werken voldoende groot moet zijn. “In dit land hebben we beleid nodig dat werken aanmoedigt. Zonder extra zuurstof om de arbeidsmarkt te doen draaien, zal elk relance beleid onvoldoende effect hebben. Gerichte publieke investeringen zijn nodig maar niet voldoende”, aldus Leysen.

“Het verzoek van Minister Dermagne aan de sociale partners om zich tijdens de tewerkstellingconferentie in september, toe te leggen op een verhoging van de activiteitsgraad van ouderen is onvoldoende. Wij verwachten meer moed en snelheid om hervormingen op de rails te zetten”.