Liberale partij viert 175ste verjaardag!

Op 14 juni 1846 werd de liberale partij gesticht in het Brussels stadhuis. Onze partij is daarmee de oudste van het Europese continent. “Gedurende al die jaren hebben we altijd gevochten voor meer democratie, vrijheid, zelfbeschikking en vooruitgang voor alle burgers”, zegt voorzitter Egbert Lachaert. “Ook de komende jaren willen wij samen verder bouwen aan een vooruitstrevend land waarin we allemaal vrij zijn, en niemand achterlaten.”

Die rijke geschiedenis en visie op de toekomst willen Open Vld en MR de komende maanden onder de aandacht brengen op verschillende manieren. Zo trekken de voorzitters Egbert Lachaert en Georges-Louis Bouchez door het land in een videoreeks op zoek naar de sporen van de liberale geschiedenis. Beide partijen werken ook aan een boek over de rol die de liberalen al bijna 200 jaar spelen in ons land. Eens het coronavirus het toelaat, volgt in het najaar een grote viering.

Bekijk hieronder de eerste video van de reeks. De eerste stop is het Gent van Mathias De Clercq, waar de liberalen mee aan de wieg stonden van onze sociale zekerheid.