Liekens: “België moet Oeganda op de vingers tikken voor het willen invoeren van de doodstraf voor homoseks”

De Kamer van Volksvertegenwoordigers roept op initiatief van Open Vld-Kamerlid Goedele Liekens onze regering op om de homohaat in Oeganda streng te veroordelen en Oeganda op de vingers te tikken. De resolutie van Liekens werd zonet goedgekeurd in de plenaire vergadering. Oeganda wil immers de doodstraf invoeren voor LGBT+-personen. “Niemand mag gediscrimineerd worden op basis van ras, godsdienst, ethnische afkomst, levensbeschouwing of seksuele geaardheid. Die fundamentele rechten stoppen voor ons niet aan de grenzen. Daarom roep ik de regering op om de homohaat streng te veroordelen. Want liefde is liefde”, aldus Liekens.

Homoseksualiteit is in Oeganda sinds jaar en dag taboe. Leden van de LGBT+’s community en activisten die opkomen voor de rechten van LGBT+-personen worden onder druk gezet, geïntimideerd en vervolgd. Dit jaar alleen al zijn vier personen vermoord wegens hun seksuele geaardheid en/of inzet voor de LGBT+ gemeenschap. In oktober kondigde een Oegandese minister het voornemen aan om de wet tegen homoseksualiteit opnieuw in te voeren en te bestraffen met de doodstraf. Ook vandaag is homoseksualiteit reeds strafbaar in Oeganda, met risico op levenslange opsluiting.

Liekens: “Hoewel we in verscheidene landen en op wereldniveau vooruit lijken te gaan wat de rechten van de LGBT+-gemeenschap betreft, lijkt Oeganda net een ommekeer te maken. De situatie in Oeganda is ronduit dramatisch. Holebi’s en transgenders worden er als tweederangsburgers behandeld. Hun recht op vrije meningsuiting wordt met de voeten getreden en van gelijke sociale rechten is al helemaal geen sprake. Door die constante stigmatisering van bovenaf worden haat en vooroordelen in de hand gewerkt. Dat leidt tot drama’s. Dit kunnen wij, anno 2020, niet meer laten gebeuren. Sterker nog, het is onze plicht als deel van de internationale gemeenschap om deze intenties niet onopgemerkt te laten voorbijgaan. In plaats van vooruitgang te boeken, lijkt de Oegandese regering de internationale aanpak rond mensenrechten met de voeten te treden.”

In de resolutie die net gestemd werd roept Liekens de Kamer van Volksvertegenwoordigers op om de LGBT+-organisaties in Oeganda actief te ondersteunen, in elke politieke dialoog met het land de problematiek op de agenda te zetten en non-discriminatie op grond van seksuele geaardheid op te nemen in elke toekomstige overeenkomst.

Liekens: “We moeten dringend paal en perk stellen aan het geweld en de discriminatie dat holebi’s en transgenders dag in dag uit wereldwijd ondergaan. De internationale druk neemt toe. Onze strijd is nog niet gestreden, maar we zetten met volle moed voort. Want liefde is liefde, overal ter wereld.”