Liekens: “Homohaat in Europa mogen we niet tolereren”

Open Vld-Kamerlid Goedele Liekens is gechoqueerd dat er in Polen zogenaamde lgbt-vrije zones bestaan. Ze vraagt onmiddellijke actie van de nieuwe Europese Commissaris voor Justitie Didier Reynders. “Dit is pure homohaat en staat haaks op de waarden waar we in Europa voor staan”, aldus Liekens.

De conservatieve publicatie Gazeta Polska verspreidt sinds deze zomer in Polen stickers onder haar lezers met daarop een doorkruiste regenboogvlag met het opschrift: ‘lgbt-vrije zone.’ Burgers, zoals handelaars of horeca-eigenaars, kunnen zo hun eigen lgbt-vrije zone creëren. Deze zomer waren er al dertig lgbt-vrije zones.

Liekens: “Het is tekenend voor het conservatieve klimaat in Polen, waar de conservatieve regeringspartij PiS de lakens uitdeelt. Dit moeten we duidelijk veroordelen in Europa, dat toch een Unie is van gemeenschappelijke waarden, met als hoekstenen de fundamentele mensenrechten en de democratische rechtsstaat.”

Liekens is tevreden dat ook toekomstig Europees Commissaris voor Justitie Didier Reynders de daden veroordeelt. Meer nog, hij bevestigde dat tegen Polen het zogenaamde artikel 7 werd geactiveerd als sanctiemechanisme, waardoor het land zijn stemrecht in de Ministerraad kan verliezen. Daarnaast werkt hij ook een Democratic Governance Pact.

Liekens:  “Vooraleer landen lid kunnen worden van de EU moeten ze de fundamentele vrijheden van de Europese Unie onderschrijven. Maar eens lid van de club, is er geen mechanisme om na te gaan of landen deze democratische waarden blijven toepassen. Dat moet veranderen en de Europese Commissie moet dan ook werk maken van een Democratic Governance Pact, naar analogie met het Groei- en Stabiliteitspact. Als je met andere woorden in Europa het ene land op de vingers tikt omdat zijn begrotingstekort te hoog is, waarom doe je dat dan niet als een andere lidstaat de democratische grondbeginselen aan zijn laars lapt? Mooie woorden moeten worden omgezet in daden.”